Overslaan en naar de inhoud gaan

Bajonetoversteek op Peerderbaan x Torenstraat

Bajonetoversteek op Peerderbaan x Torenstraat

Algemeen Overzicht

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

N748

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal een beveiligde oversteekplaats maken op het kruispunt van de Peerderbaan (N748) met de Torenstraat en Herent. De werken starten op 13 oktober en duren ongeveer één week. 

Wat en waarom?

Inspectie

De Peerderbaan verbindt Achel met Kleine-Brogel. Langs de baan liggen vrijliggende fietspaden. Het kruispunt werd in 2021 aangepast om de verkeersveiligheid te verhogen: 

  • Het fietspad dat over de zijstraten loopt wordt geaccentueerd door een rode slemlaag. 
  • De markering op en rond het kruispunt is opgefrist. 
  • Haagjes werden vervangen door printbeton voor een beter zicht.

Aan de oversteekplaatsen staat punctuele verlichting, die overstekende fietsers en voetgangers in de kijker zet. 

Naar aanleiding van een dodelijk ongeval met een actieve weggebruiker in december 2024 startten we de IDVO-procedure op (zie kader). 

Binnen het Agentschap Wegen en Verkeer loopt momenteel een proefproject, IDVO, wat staat voor ‘Inspectie na Dodelijk verkeersongeval’. Bij een dodelijk verkeersongeval langs een gewestweg, waarbij een actieve weggebruiker het slachtoffer is, wordt deze procedure opgestart. 

Wegen en Verkeer wil de aanpak en opvolging van dodelijke verkeersongevallen met actieve weggebruikers op gewestwegen verder professionaliseren en het proces hiervoor duidelijk omschrijven om tot een meer uniforme aanpak te komen. 

Eerst neemt AWV het initiatief om samen met partners (de gemeente, experten, politie…) de gegevens rond locatie te verzamelen. Verkeersveiligheidsauditoren voeren een gerichte verkeersveiligheidsinspectie ter plaatse uit, dat vervolgens met alle partners besproken wordt op een extern overleg of op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV). Afhankelijk van de conclusie worden vervolgens ingrepen voorgesteld ter verbetering van de infrastructuur. 

Nieuwe aanpassingen

Er wordt te snel gereden en tijdens het terreinbezoek is meermaals waargenomen dat fietsers onterecht hun voorrang nemen of dat bestuurders twijfelen. Er komen twee aanpassingen: 

  • Verwijderen van voetgangersoversteekplaats
  • (Fiets-)oversteek in bajonetvorm

Ook de gemeente Pelt neemt maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen. 

Verwijderen voetgangersoversteekplaats

De verkeerssituatie moet duidelijker: 

  • Hoe hoger de snelheid, hoe smaller het gezichtsveld van de bestuurder en hoe hoger de kans dat een (wachtende) voetganger / fietser zich buiten het gezichtsveld bevindt. 
  • Bestuurders dienen voorrang te geven aan voetgangers, maar niet aan fietsers.

Om die reden verdwijnt het zebrapad. Voetgangers mogen oversteken langs een fietsoversteek, maar zijn dus uit de voorrang. 

Fietsoversteek in bajonetvorm 

Momenteel steken fietsers in één rechte lijn over. Door de oversteek in bajonetvorm aan te leggen:

  • heeft een fietser/voetganger meer zicht op het aankomend verkeer
  • moet een fietser/voetganger zigzaggen, vertragen ze en worden ze verplicht goed uit te kijken

Om oversteken comfortabel te houden, zal de oversteek voldoende breed zijn.  

Maatregelen door gemeente Pelt

In een latere fase zal de gemeente nog maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verhogen voor alle weggebruikers. 

 

Timing en impact?

Timing van de werken

De werken starten op 13 oktober en duren ongeveer één week. 

Welke hinder kan je verwachten?

Om de werken veilig en kwaliteitsvol uit te voeren gelden volgende maatregelen:

  • Het verkeer kan in alle richtingen de werken passeren, dankzij tijdelijke verkeerslichten. 
  • Er geldt een snelheidsbeperking.