Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassingswerken en nieuwe lichtenregeling op kruispunt Sint-Truidersteenweg met Rode Kruislaan

Aanpassingswerken en nieuwe lichtenregeling op kruispunt Sint-Truidersteenweg met Rode Kruislaan

Algemeen Overzicht

Datum

Provincie

Plaats

Weg

N79
N69

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal dit voorjaar het kruispunt van de N79 Sint-Truidersteenweg met de N69 Rode Kruislaan in Tongeren beperkt aanpassen. De bocht van het kruispunt aan de kant van het park wordt verbreed en de linksafslagstrook van de Rode Kruislaan verlengd. Ook komt er een aanpassing van de verkeerslichtenregeling. Beide ingrepen moeten de verkeersafwikkeling en veiligheid in een drukke schoolomgeving net buiten het stadscentrum aanzienlijk verbeteren. De werken starten vermoedelijk in maart en duren een tweetal weken.

Wat en waarom?

Toegangsweg naar centrum in drukke schoolomgeving

De N79 is een gewestweg tussen Sint-Truiden en Riemst, tot aan de Nederlandse grens. Het verbindt en ontsluit op dat tracé steden en gemeenten zoals Borgloon en Tongeren. 

Onze projectzone situeert zich in die zogenaamde oudste stad van België, Tongeren. En in het bijzonder op het kruispunt van de Sint-Truidersteenweg met de Rode Kruislaan. Het kruispunt speelt een belangrijke rol in zowel de doorstroming richting het stadscentrum en de Wallen (R72) als de verkeersafwikkeling van en naar de scholen in de directe omgeving.  

Het is echter net die verkeersdoorstroming die vandaag wat stroef verloopt. Op piekmoment ontstaat er filevorming, vooral in de Rode Kruislaan, die terugslaat tot aan de rotonde met de Romeinse Kassei.

N79 x Rode Kruislaan - situering

Bochtverruiming en langere afslagstroken

Met enkele gerichte ingrepen wil AWV de doorstroming op het kruispunt verbeteren, voornamelijk voor het verkeer komende van de Rode Kruislaan staduitwaarts of richting het centrum. 

Aan de kant van het park wordt de bocht van het kruispunt verruimd naar de buitenzijde. Op die manier kan rechtsafslaand verkeer van de Rode Kruislaan richting het centrum vlotter rijden. De rijweg wordt daarbij plaatselijk in asfalt vernieuwd. Door de bochtverruiming moeten ook deels het fietspad en het voetpad worden heraangelegd, respectievelijk in beton en met betonklinkers. 

Ook worden de voorsorteerstroken op de Rode Kruislaan richting de Sint-Truidersteenweg aangepast en verlengd, door middel van nieuwe markeringen. De middengeleider ter hoogte van de Herenweg wordt daarvoor ingekort. Vooral een langere linksafslagstrook voor verkeer staduitwaarts moet een oplossing bieden voor de huidige filevorming.

Slimme verkeerslichten

Samen met bovenstaande infrastructuuringrepen, zal AWV ook een nieuwe lichtenregeling instellen. Dat gebeurt volgens het ‘actieplan verkeerslichten’, waarbij AWV de doorstroming en de veiligheid op kruispunten wil verhogen door ze uit te rusten met slimmere verkeerslichten. Die verkeerslichten houden rekening met de actuele situatie, maken een conflictvrije verkeersafwikkeling mogelijk en zorgen ervoor dat weggebruikers nooit voor niets voor rood moeten wachten. 

De nieuwe lichtenregeling zal dus ook de doorstroming en de verkeersafwikkeling op het kruispunt van de N79 met de Rode Kruislaan verbeteren, in het bijzonder voor het verkeer richting de Sint-Truidersteenweg. Waar mogelijk wordt het verkeer conflictvrij geregeld, zodat fietsers en voetgangers veiliger de gewestweg kunnen oversteken. 

N79 x Rode Kruislaan - ontwerpplan

Timing en impact?

Uitvoering in voorjaar 2021

AWV wil de aanpassingen aan het kruispunt nog dit voorjaar uitvoeren, vermoedelijk in maart.

Voorafgaand aan de werken van AWV moeten eerst de nutsmaatschappijen hun kabels en leidingen vernieuwen en/of verplaatsen. Dat gebeurde in de loop van februari 2021.

 

Begin maart starten dan de eigenlijke aanpassingswerken aan het kruispunt zelf, met het verbreden van de bocht waarbij ook plaatselijk rijweg, fiets- en voetpad worden heraangelegd. Voor het verlengen van de linksafslagstrook op de Rode Kruislaan wordt de middengeleider deels opgebroken

en ingekort. De vermoedelijke uitvoeringstermijn bedraagt een tweetal weken, onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden.

De hinder blijft relatief beperkt.

Fietsers en voetgangers volgen de volledige duur van de werken een plaatselijke omleiding rond de werfzone.

Omdat de aannemer meestal buiten de rijweg werkt, blijven alle rijstroken doorgaans beschikbaar. Een kortstondige inname van een rijstrook op de Rode Kruislaan is bij bepaalde werkzaamheden echter noodzakelijk, bijvoorbeeld tijdens de bochtverbreding of het asfalteren. Verkeer richting Borgloon of het centrum moet dan tijdelijk over één rijstrook. Een inname van de rijstrook gebeurt steeds buiten de spits.

Buiten de werkuren is er geen hinder voor autoverkeer en zijn alle rijstroken toegankelijk.

 

 

 

Contacteer ons

Contact
Bereikbaarheidsadviseur Limburg
Telefoon
011 433 855
E-mail