Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassing verkeerslichtenregeling aan Steenweg op Sint-Joris-Winge met westelijke ring Aarschot

Aanpassing verkeerslichtenregeling aan Steenweg op Sint-Joris-Winge met westelijke ring Aarschot

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N223
R25

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt aan drukke ringweg

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt binnenkort op de Steenweg op Sint-Joris-Winge aan het kruispunt met de westelijke ring van Aarschot (R25). Op deze locatie wordt de verkeerslichtenregeling aangepast, zodat conflicten maximaal worden vermeden tussen voetgangers en fietsers enerzijds en gemotoriseerd verkeer anderzijds.

Volledig conflictvrije regeling 

Vandaag zijn er op het kruispunt van de Steenweg op Sint-Joris-Winge en de drukke ringweg nog te veel conflicten tussen weggebruikers. 
De nieuwe verkeerslichtenregeling is volledig conflictvrij:

  • Alle voetgangers en fietsers krijgen conflictvrij groen, zodat zij niet in conflict komen met afslaand en doorgaand verkeer op de Steenweg op Sint-Joris-Winge. 
     
  • Ook het autoverkeer onderling ondervindt na de werken geen conflicten meer.
     
  • De bypass op de Steenweg op Sint-Joris-Winge komende van het centrum van Aarschot richting Begijnendijk/Lier krijgt een verkeerslicht.  
     
  • Extra detectie voor een nog nauwkeurigere verkeersmonitoring.

Langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Finetunen

Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Niet meer voor niets voor het rood 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten - zoals ‘s nachts - niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. 

Rij tot aan de stopstreep

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!). 

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Conflictvrije regeling: overzichtelijk kruispunt

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Timing en impact?

Kruispunt blijft open: grotendeels werken met mobiele werf

De aannemer past vanaf dinsdag 5 augustus in een 4-tal fasen de verkeerslichtenregeling aan op de Steenweg op Sint-Joris-Winge (N223) aan het kruispunt met de ring van Aarschot (R25 x N223). Tussen 5 en 7 augustus wordt de werfzone voorbereid. Het kruispunt blijft in alle richtingen open tijdens de werken. 

De verkeerslichten functioneren met een tijdelijk ingeladen werfplan in de lichtenregeling vanaf donderdag 7 augustus. Dat voelt anders aan voor het dagelijks verkeer dat hier passeert, omdat het een strak ingestelde lichtenregeling is, die geen rekening houdt met de detectielussen of aanvragen via drukknoppen. Alles gebeurt automatisch. De aannemer werkt op de hoeken, middenberm of zijbermen. Ter hoogte van het kruispunt wordt af en toe een rijvak ingenomen met signalisatie (tussen 9u en 15u) en wordt er aan verlaagde snelheid gereden (70 km/u). Het verkeer heeft tijdens de werken altijd doorgang, maar rijdt ter hoogte van het kruispunt aan 50 km/u.

Tijdens die verschillende fasen worden oude kabels uit wachtbuizen gehaald en opnieuw aangelegd, nieuwe kabels getrokken, extra detectielussen gemaakt en nieuwe palen en verkeerslichten geplaatst. Als laatste ingreep wordt de nieuwe verkeerslichtenregeling in gebruik genomen.

Verkeerssituatie tijdens de werken

De aannemer start in de huidige planning vanaf dinsdag 5 augustus en duren een 3 tot 4-tal weken:

  • Voetgangers en fietsers kunnen aan het kruispunt oversteken, maar letten extra op, gezien de verkeerslichten niet op aanvraag werken, maar automatisch groen/rood geven. In sommige fasen kunnen er putten open liggen in de bermen. Blijf steeds alert in de werfzone.
     
  • Doorgaand verkeer en bussen van De Lijn, hulpdiensten en zwaar vervoer: kunnen blijven doorrijden aan het kruispunt. De snelheid op de westelijke ring (R25 /Steenweg op Sint-Joris-Winge (N223) wordt verlaagd van 90 km/u naar 70 km/u en op het kruispunt naar 50 km/u.

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.