Techniek
Techniek
Hoe werd het fietspad uitgegraven?
Sinds midden juni 2019 werd de sleuf voor het fietspad langs de Lüdenscheidsingel uitgegraven. De aanleg van het fietspad langs de singel was technisch geen sinecure. Tussen het begin van het viaduct (aan de kant van het Engels Plein) en de Mechelsepoort is er een niveauverschil van 31 meter, maar de hellingsgraad van het fietspad moest voldoen aan de normen van Wegen en Verkeer rond fietscomfort. Het resultaat is een licht hellend fietspad, langs beide kanten geflankeerd door hoge taluds.
Het uitgraven en 'vernagelen' van de wanden langs het fietspad
- Uitgraven: Eerst wordt de grond weggegraven in lagen van ongeveer 2 meter.
- Wapeningsstaven: Daarna worden de nagels in de wand geboord in een hoek van 15°. Deze nagels zijn wapeningsstaven van 4 tot 6 meter lang met een diameter van 3,2 of 3,7 centimeter. De staven worden in de grond vastgezet met een speciale cementinjectie onder hoge druk. Zo geven ze veel weerstand.
- Spuitbeton: Nadien wordt er spuitbeton aangebracht op een wapeningsnet dat na het vernagelen bevestigd is. Om een mooier uitzicht te bekomen tenslotte, wordt het geheel afgewerkt met een laag van enkele centimeters beton.
Deze cyclus wordt steeds herhaald tot overal de gewenste diepte van het fietspad bereikt is. Dit is niet overal dezelfde. Ze is het diepst ter hoogte van de Stadsvest.
Voordelen van deze uitvoeringsmethode
- Deze manier van werken zorgt voor weinig of geen trillingen. Zo beperken we de hinder voor omwonenden.
- Door op deze manier in fases te werken kunnen de werken sneller worden uitgevoerd.