Aanleg Hoppinpunt ‘De Wissel’ op Turnhoutsebaan
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Malle als belangrijk busknooppunt
Malle is een belangrijk busknooppunt in de regio. In het vervoersplan 2021 van de De Lijn zijn alle buslijnen zo uitgetekend dat je vlot kan reizen richting Antwerpen, Brecht, Hoogstraten, Turnhout en Herentals met een minimaal aantal overstappen. Om dit mogelijk te maken is een Hoppinpunt noodzakelijk. Dat leggen we aan in samenwerking met De Lijn, ter hoogte van het kruispunt van de Turnhoutsebaan (N12) met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, aan de huidige bushaltes. Hier bevinden zich twee haltehavens langs de rijweg, een middenstrook om af te slaan en vrijliggende betonnen fietspaden aan elke zijde. De ventweg langs de baan geeft toegang tot een aantal publieke parkeerplaatsen.
Bij de inrichting houden we rekening met het feit dat:
- Meerdere bussen tegelijk kunnen halteren en parkeren op het einde van de rit;
- De lijnen Antwerpen-Oostmalle en Brecht-Oostmalle een keerbeweging kunnen maken;
- De reizigers vlot en veilig van de ene op de andere lijn kunnen overstappen;
- Er voldoende ruimte is voor fietsenstallingen;
- Er parkeerruimte is in de nabije omgeving van het Hoppinpunt.
Wat is Hoppin?
Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid. Hiermee willen we de modal shift stimuleren, dat is de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar schonere/meer duurzame vormen van mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer. Daarmee wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen van vandaag, zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten. Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.
Timing en impact?
Nieuw openbaar onderzoek gestart
Eerder dit jaar verklaarde het Departement Omgeving de aanvraag voor het bekomen van een omgevingsvergunning volledig en ontvankelijk. Naar aanleiding daarvan startte in juni een openbaar onderzoek. Op vraag van het Departement Omgeving voegden we nog een extra element toe aan het dossier. Het gaat om een gedeeltelijke afschaffing van een oude en niet meer bestaande voetweg. Die hebben we nodig om het Hoppinpunt aan te leggen. Voor het aangepaste dossier liep in augustus 2025 een nieuw openbaar onderzoek.
Verdere stappen
Onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning starten de nutswerken vermoedelijk in de loop van 2026. Aansluitend vinden de wegenwerken plaats. Zodra een concrete planning bekend is, vindt u die terug op deze website.