Overslaan en naar de inhoud gaan

Lichtvisie snelwegen

Er is minder verlichting op de autosnelwegen in Vlaanderen. Concreet gaat het licht uit als het kan, en blijft het ‘s nachts aan als het moet voor de verkeersveiligheid. 

 

40%

wordt dynamisch verlicht

35%

snelwegen zonder verlichting

25%

verlichting zal permanent branden
Lichtvisie snelwegen @

Criteria lichtvisie

De criteria van de lichtvisie zijn herbekeken en scherper gesteld. De snelweg is in meer segmenten opgedeeld om zo fijnmaziger en gedetailleerder te kunnen bepalen wat het verlichtingsregime moet zijn. 

Het licht gaat uit waar het kan, en blijft aan waar het moet. 

  • Aan en uit wordt beslist op basis van een vast uurrooster
  • Op- en afrittencomplexen zijn permanent verlicht
  • De R0 (Ring rond Brussel) en de R1 (Ring rond Antwerpen) zijn permanent verlicht

De basis voor de regimes, branduren en het niveau van de verlichting zijn de actuele verkeersintensiteiten. Ook nieuwe infrastructuur werd in de vernieuwde lichtvisie opgenomen, denk maar aan de nieuwe spitsstroken op de E19 en de nieuwe verkeerswisselaar in Lummen. 

 

Actuele verkeersdata voor meer dynamiek

Wanneer aan of uit?

Dynamisch in- en uitschakelen en het niveau van de verlichting wordt bepaald in functie van de verkeersintensiteiten. Deze kregen een actualisatie. Er wordt dynamisch verlicht als:

  • de verkeersintensiteit hoog is en/of bij structurele file
  • de spitsstrook in gebruik is
  • er een calamiteit is, op verzoek van de politie of eigen vaststellingen door het Verkeerscentrum
  • als er wegenwerken zijn, op vraag van de bevoegde dienst
  • bij slechte weersomstandigheden, op basis van voorspellingen van het KMI

De spitsstrook op de E34, de E314 richting knooppunt Lummen en de A12 ter hoogte van Brussel krijgen een dynamische regeling.

 

Van oranje naar wit licht

Ledverlichting

@
20190212_E313_Na Ombouw Snelwegverlichting LED_Ham_Limburg-6

Led zorgt voor meer dynamiek

De laatste jaren is de snelwegverlichting omgevormd naar ledtechnologie. Deze technologie biedt meer mogelijkheden voor een dynamisch verlichtingsbeheer dan de monochromatische oude natriumlagedruklampen. In de praktijk zal het licht in de toekomst dus niet van 100% aan naar volledig uit gaan, maar zal dit gradueel gebeuren (dimmen). Dit heeft als belangrijkste voordeel dat men kan wennen aan een overgang van een donker naar een verlicht stuk. 

Het doel is om op een rationele en energiezuinige manier te verlichten, zonder de veiligheid van de weggebruikers in het gedrang te brengen.

Omvorming

Op locaties waar vandaag nog verlichting staat, maar die volgens het lichtplan niet meer nodig zijn, controleren we de masten op stabiliteit. 

  • Er gebeuren geen investeringen meer.
  • Het onderhoud wordt beperkt.

Bepaalde wegvakken zullen dus verlichtingspalen hebben die niet meer functioneren, op termijn halen we deze verlichtingsmasten weg. (Dit is het geval zijn op de E17 van de De Pinte tot aan de grens met West-Vlaanderen ter hoogte van Waregem en de E40 tussen Drongen en Beernem).