Renovatie en lokale verbreding viaduct Wilsele op E314 (Leuven Noord)
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Verbreding noodzakelijk voor aanleg spitsstrook
De Vlaamse Regering wil het verkeer op de E314 tussen Brussel en Aarschot vlotter laten rijden. Om die doelstelling te realiseren besliste ze in 2016 om een spitsstrook aan te leggen tussen Herent en Aarschot. Als voorbereiding op die spitsstrook renoveren we eerst het viaduct van Wilsele volledig. De renovatie van het viaduct maakt deel uit van 'Leuven Noord', een reeks van elf infrastructuurprojecten ten noorden van Leuven tussen 2018 en 2023.
Nieuw wegdek en extra rijstrook
Tussen april 2020 en april 2021 krijgt het viaduct van Wilsele een volledig nieuw wegdek en een extra rijstrook in de rijrichting van Lummen.
- Eerst strippen we de volledige bovenkant van het viaduct: het asfalt, de waterdichting in gietasfalt en de veiligheidsinrichting (leuningen en veiligheidsstootbanden) gaan eraf.
- Daarna bouwen we bovenop de betonnen liggers en het betonnen brugdek een nieuw wegdek op, bestaande uit een wegverharding met waterdichting en verschillende asfaltlagen.
- Ook de leuningen en veiligheidsstootbanden worden vervangen.
Timing en impact?
Anderhalf jaar verkeershinder op het viaduct
De twee projecten van Leuven Noord die tussen het voorjaar van 2020 en het najaar van 2021 worden uitgevoerd op en onder de E314, zorgen het komende anderhalf jaar voor ernstige verkeershinder op het viaduct van Wilsele. Er wordt niet alleen bovenop het viaduct gewerkt, onder het viaduct bouwt Wegen en Verkeer een fiets- en autotunnel (ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg). Door de bouw van die tunnel onder de snelweg moet het verkeer nog tot in het najaar van 2021 over versmalde rijstroken. Ter hoogte van de werf is er een asverschuiving (een "knik" in de rijweg).