Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbetering doorstroming openbaar vervoer Brusselsesteenweg

Doelstellingen

Doelstellingen

Status

In Studie

Plaats

Weg

N9

De eerste doelstelling van de studie is om alle knelpunten op het aangegeven traject voor het openbaar vervoer weg te werken of te beperken, zodat de reistijd kan geminimaliseerd worden en vooral de betrouwbaarheid en stiptheid kan stijgen. Daarnaast zullen maatregelen worden voorgesteld met het oog op een verbetering van een veilig en vlotter verkeer in het algemeen. Dit moet gunstige effecten hebben op  de doorstroming in het algemeen en de verkeersveiligheid van de actieve weggebruiker. De voorgestelde maatregelen kunnen betrekking hebben op de weginrichting, verkeerslichtenregelingen, privĂ©-aansluiting op de weg, halte-inrichtingen.

Per probleemzone zijn de accenten wel wat verschillend.

1. Ter hoogte van de op-en afritten naar de R4 

Hier houden we rekening met een volledige herinrichting van het kruispunt. Daarbij zijn de leidraden:

- Doorstroming openbaar vervoer

- Veiligheid van de actieve weggebruiker en oversteekbaarheid van de Brusselsesteenweg

- Doorstroming van fietser en gemotoriseerd verkeer

Tegelijk biedt dit de gelegenheid om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.



2. Ter hoogte van de Collegebaan

Ook hier bekijken we de doorstroming van het openbaar vervoer en voorzien we de aanleg van een gescheiden riolering. Het uitgangspunt is wel om indien mogelijk de bomenrijen en/of de vrijliggende fietspaden te behouden. Hier worden minder ingrijpende oplossingen dan een volledige herinrichting dus ook onderzocht.