Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken in 4 fasen aan nieuwe verkeerslichtenregeling op Ninoofsesteenweg in Schepdaal vanaf maandag 2 december

Werken in 4 fasen aan nieuwe verkeerslichtenregeling op Ninoofsesteenweg in Schepdaal vanaf maandag 2 december

Vanaf maandag 2 december werkt een aannemer aan de voorbereidingen voor de nieuwe verkeerslichteninstallatie op de Ninoofsesteenweg (N8) in Schepdaal. Het drukke kruispunt met de Emile Eylenboschstraat en de Wijngaardstraat wordt samen met de bushaltes in Schepdaal op een later tijdstip vernieuwd. De werken worden in 4 fasen tijdens de week uitgevoerd en duren maximaal tot begin 2025. Tijdens de weekends wordt de signalisatie aan de kant gezet en is er geen verkeershinder.

Volg de actuele hinder

Kruispunt veiliger met apart groen voor linksafslaand verkeer

Het kruispunt aan de tramsite van Dilbeek is bekend als een gevaarlijk kruispunt. Door de aanpassingen aan de verkeerslichtenregeling wil het Agentschap onder andere de regelmatige kop-staartaanrijdingen met links afslaand verkeer naar de zijstraten en wachtend verkeer op de Ninoofsesteenweg oplossen. De nieuwe regeling is maximaal conflictvrij waarbij het verkeer vanuit Brussel en Ninove dat links wil afslaan naar de Emile Eylenboschstraat of de Wijngaardstraat om de beurt apart groen licht krijgt.

Concreet: zo krijgt een bestuurder die op de N8 vanuit Ninove richting Brussel rijdt en linksaf de Wijngaardstraat wil inslaan apart groen en wacht het tegenliggend verkeer vanuit Brussel aan het rode licht. De autobestuurder houdt wel nog rekening met overstekende voetgangers aan de Wijngaardstraat. Die hebben nog steeds gelijktijdig groen licht met het verkeer dat vanaf de gewestweg de zijstraat inrijdt.

De verkeerslichtenregeling wordt pas in dienst gesteld na de werken aan de bushaltes Schepdaal en het kruispunt zelf, die later in 2025 uitgevoerd worden.

Werken met versmalde rijstroken

Vanaf maandag 2 december voert een aannemer voorbereidende grondwerken uit voor de vernieuwing van de verkeerslichteninstallatie, die in vier fasen verloopt. Daarbij worden kabels en nieuwe detectielussen aangelegd die in verbinding staan met de elektriciteitskasten en verkeerslichtenregelaar van het kruispunt.

Voetgangers kunnen de werfzone voorzichtig passeren of hun weg aan de overkant verder zetten. Tijdens de eerste twee fasen rijdt het verkeer in beide richtingen over versmalde rijstroken. In fase drie wordt de aansluiting van de Wijngaardstraat op de Ninoofsesteenweg afgesloten, gevolgd door de Emile Eylenboschstraat in fase vier. Voor beide afsluitingen wordt een korte omleiding voorzien. De werken duren, afhankelijk van de weersomstandigheden, tot begin 2025.

Langere wachttijden mogelijk

Automobilisten staan tijdens drukke momenten waarschijnlijk wat langer in de file. Dit komt vaak voor bij verkeerslichten die conflictvrij zijn afgesteld. Hierbij krijgen conflicterende rijbewegingen niet langer tegelijk groen licht, waardoor de beschikbare groentijd verdeeld moet worden. Als een rijrichting extra groentijd krijgt, betekent dit automatisch dat een andere richting korter groen heeft en dus langer moet wachten. Op kruispunten waar al regelmatig files stonden, kunnen de wachttijden hierdoor verder oplopen. Dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij het aanpassen van verkeerslichten voor een (maximaal) conflictvrije regeling.

Lees meer

Makkelijker de bus opstappen na de werken in Schepdaal

Op een later tijdstip in 2025 vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer aan het kruispunt ook de bushaltes ‘Schepdaal Centrum’ in beide richtingen. De haltes worden voorzien van een verhoogd perron, wat het op- en afstappen voor alle reizigers vergemakkelijkt en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer aanzienlijk verbetert.

Daarnaast worden de haltes dichter bij het kruispunt verplaatst, ter hoogte van de Emile Eylenboschstraat en Wijngaardstraat. De bushalte richting Brussel maakt plaats voor een nieuwe parkeerstrook, die zal doorlopen vanaf het kruispunt tot aan de Overveldstraat. 

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt.

Sinds de start van het actieplan maakten we meer dan 900 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is meer dan 90% van alle kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.