Overslaan en naar de inhoud gaan

Viaduct Wilsele (E314) helemaal vernieuwd na vijf jaar werken

Viaduct Wilsele (E314) helemaal vernieuwd na vijf jaar werken

Op woensdag 13 december kreeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters samen met schepenen Dirk Vansina en David Dessers van stad Leuven een korte rondleiding onder het viaduct van Wilsele. De afgelopen maanden renoveerde een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer de onderkant van deze snelwegbrug. “Nu ook het laatste stuk boven het kanaal Leuven-Dijle is aangepakt, zit de volledige renovatie erop. Sinds 2018 werd zowel de onder- als bovenkant van de snelwegbrug in verschillende stappen gerenoveerd. Vlaanderen  investeerde 24.835.000 euro (incl. btw) in de sanering van het viaduct van Wilsele ”, zegt minister Lydia Peeters.

Beelden tijdens de werken

Intensieve renovatiewerken aan betonnen en stalen liggers

Sinds 2019 renoveert een aannemer in opdracht van Wegen en Verkeer de boven, zij- en onderkanten van het viaduct van de E314. “De overspanning van de brug is 800 meter lang en bestaat uit betonnen en stalen liggers. Zowel de betonnen structuur als de metalen gedeeltes werden vernieuwd of hersteld.” aldus Peeters.

Het viaduct loopt over twee spoorwegen en een deel over het kanaal Leuven-Dijle, beter bekend als de Vaart. Om dit 10 meter hoge viaduct grondig te kunnen renoveren werkte de aannemer in een aantal fasen en met verschillende (hang)stellingen en technieken. 

Bovenkant breder gemaakt voor de spitsstrook E314

De grote renovatie begon in 2018 met de vernieuwing van het wegdek op het viaduct richting Brussel. Daarna verplaatste de activiteit zich naar de andere weghelft. Aan de afrit Wilsele/Kessel-Lo richting Lummen werd het viaduct breder gemaakt, om ruimte te maken voor de nieuwe spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot. Daarna kreeg ook deze rijrichting een gloednieuw wegdek.

… en opknapbeurt voor de onderkant

Vanaf 2019 werd ook onder het viaduct gewerkt. De onderkant werd helemaal gezuiverd en hersteld waar nodig. Omdat er verschillende spoorlijnen en wegen onder het viaduct lopen, moest de timing van de werken worden afgestemd met de NMBS. Nu het laatste stuk boven het kanaal Leuven-Dijle klaar is, zit de renovatie er helemaal op.

Goede afstemming met Infrabel 

Het viaduct van Wilsele overbrugt verschillende spoorlijnen, onder andere de belangrijke lijn L36 Brussel-Luik. Om de renovatiewerken boven de spoorlijnen te kunnen doen, moest het spoorverkeer stilgelegd worden. Die werken gebeurden in enkele weekends. Een aantal ingrepen, onder andere het aanbrengen van een beschermende verflaag, gebeurde dan weer vanop een hangstelling - zonder dat het spoorverkeer gehinderd werd. 

Enkele cijfers:

  • Tijdens het zandstralen van de metalen overbruggingen werd 35.000 m² - of een oppervlakte van vijf grote voetbalvelden - aan loodverf verwijderd en nieuwe verf aangebracht.
  • Aan de betonnen overbrugging of het plafond van het viaduct werd 20.000 m² aan beton gereinigd en opnieuw geverfd. Een oppervlakte van bijna drie voetbalvelden groot.
  • Tijdens de sanering van het overige deel van de betonnen constructie van het viaduct werd maar liefst 82.000 m² aan beton gereinigd. Ook hier werd nadien een nieuwe beschermende verflaag aangebracht. Een equivalent van bijna 12 voetbalvelden groot.

Renovatie van drie andere bruggen in Leuven

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte recent een aantal andere brugrenovaties af in Leuven die kaderen in het ruimere vervanging- en renovatieprogramma ‘Overbruggen’. 

Onze infrastructuur moet efficiënt en optimaal beheerd en onderhouden worden.

De erfenis uit het verleden is er een met een grote achterstand en kunstwerken die zich in slechte staat bevinden. Binnen ons vervanging- en renovatieprogramma ‘OverBruggen’ kennen veiligheid en betrouwbaarheid een absolute prioriteit. Het is dan ook noodzakelijk om een grote en optimale inhaalbeweging te maken zoals we hier doen in de regio Leuven. We hebben hier maar liefst vier bruggen of kunstwerken, zoals wij dat noemen, gerenoveerd. Daarnaast zal ook de Dijlebrug nog volgen waarbij de oude brug volledig afgebroken wordt voor een veilig en nieuw exemplaar
”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.  

In Heverlee werd twee jaar lang gewerkt aan het onderhoud van de brug boven de verbindingsweg tussen de E40 en E314. De brug aan het knooppunt kreeg een grondige opknapbeurt, van de pijlers aan de onderkant tot het wegdek erbovenop.

Een gespecialiseerde firma verwijderde nauwgezet de asbesthoudende verf aan de onderkant van de brug. Dat gebeurde in een hermetisch afgesloten tent rond de brug, om er zeker van te zijn dat er geen asbestdeeltjes konden ontsnappen. De renovatie van de bruggen van dit knooppunt is een investeringskost van 6.982.000 euro inclusief btw.

Een paar kilometer verderop kreeg ook de brug van de Den Boschsingel (R23) over de Brusselsestraat (N2) aan de Leuvense ring op 4 maanden tijd een stevige opfrisbeurt. Deze brug bevatte eveneens een asbesthoudende verflaag die op eenzelfde veilige manier verwijderd werd. Daarna werden het beton en alle voegen hersteld en kreeg de brug een nieuwe beschermende verflaag. Goed voor een totale investeringskost van 675.000 euro inclusief btw.

Ook de brug van de Expresweg (N25) over de Banhagestraat in Oud-Heverlee werd gerenoveerd en kreeg in 2019 een asbestsanering. In augustus 2020 voerde een aannemer in opdracht van Wegen en Verkeer de eigenlijke renovatie uit aan de onder- en bovenaan van de brug. Daarbij werden er lokaal ook betonherstellingen uitgevoerd en kreeg de brug een nieuwe waterdichting en een beschermende verflaag. 

Wegen en verkeer werkt momenteel ook aan de Dijlebrug in Rotselaar. Het agentschap breekt de bestaande brug af en zal het komende jaar een nieuwe brug bouwen.  Onder de brug komt een faunapassage van 2 meter hoog. Hier kunnen grotere dieren de Dijle volgen zonder de drukke weg te moeten oversteken. Het agentschap maakt van de heropbouw gebruik om ook de weg en fietspaden tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de Haachtsesteenweg (N21) opnieuw aan te leggen. Er komt ook een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel en ter hoogte van de zijstraat Dijlekant komt een beveiligde oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. 

Meer op wegenenverkeer.be/leuven en wegenenverkeer.be/rotselaar