Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger oversteken op Haachtsesteenweg: ‘vierkant groen’ voor twee kruispunten

Veiliger oversteken op Haachtsesteenweg: ‘vierkant groen’ voor twee kruispunten

Verkeer over één rijstrook

Tijdens de werken zal er gewerkt worden in twee fasen: eerst op de oostelijke zijde van het kruispunt, daarna op de westelijke zijde. Bewoners hebben steeds toegang tot hun woning. Voetgangers en fietsers kunnen de Haachtsesteenweg blijven oversteken via de oversteekplaats waar op dat moment niet wordt gewerkt. Omleidingen voor het gemotoriseerd verkeer zijn er niet, maar het verkeer houdt best rekening met vertragingen. Tijdens de eerste fase wordt de busstrook richting Kampenhout ingenomen, tijdens de tweede fase de linksafslagstrook richting de Hubert Tobbackstraat. Gebruikers van de buslijnen 270, 503, 505, 514, 515, 660 en 686 kunnen hinder ondervinden van de werken. Hen wordt aangeraden de routeplanner van De Lijn (delijn.be/routeplanner) te raadplegen voor hun vertrek.

Vierkant groen voor twee kruispunten 

Naast het kruispunt met de Hubert Tobbackstraat/Hutstraat wordt ook het kruispunt van de Haachtsesteenweg met de Van Bellinghenlaan/Warandestraat binnenkort voorzien van ‘vierkant groen’. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers tegelijk groen licht krijgen, terwijl het licht voor alle automobilisten op rood staat. Fietsers mogen bovendien ook diagonaal het kruispunt oversteken. Voetgangers mogen niet diagonaal oversteken, zij moeten altijd gebruik maken van de zebrapaden. 

Kruispunt Dorpelstraat/Zeypestraat: ‘maximaal conflictvrij’

Verderop wordt ook het kruispunt met de Dorpelstraat/Zeypestraat aangepast met een zogenaamde ‘maximaal conflictvrije regeling’. Voetgangers en fietsers die uit de Dorpelstraat en de Zeypestraat komen en de Haachtsesteenweg oversteken, krijgen nog altijd gelijktijdig groen met de wagens die uit diezelfde zijstraten komen. Daarom wordt gesproken van ‘maximaal’ (niet volledig) conflictvrij. De experts van Wegen en Verkeer hebben bekeken of deze voetgangers en fietsers ook conflictvrij de steenweg konden oversteken, door hen een ‘eigen’ groenfase toe te kennen (waarbij zij groen licht krijgen en terwijl de auto’s die uit dezelfde straten komen rood licht hebben). Echter, uit de simulaties bleek dat de voetgangers en de fietsers dan te lang zouden moeten wachten om over te steken. 

> Actuele info van de werken