Veilig fietsen aan Cargovil: werken vanaf 5 augustus
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt vanaf 5 augustus aan de rotonde van de Woluwelaan (R22) met de Jean Monnetlaan op industrieterrein Cargovil in Vilvoorde. De fietspaden en oversteekplaatsen worden op grotere afstand van de rotonde opnieuw aangelegd om de veiligheid te vergroten. Als alles vlot verloopt, duren de werken tot en met 6 september. De hinder blijft beperkt, afhankelijk van de fase van de werken volgt het verkeer een korte omleiding.
> Bekijk de ‘hinderfiche’ voor ondernemers en buurtbewoners
Aanpassingen aan rotonde met Jean Monnetlaan
Vandaag is de verkeerssituatie op de rotonde van de Woluwelaan met de Jean Monnetlaan en Willem Dreeslaan onveilig voor fietsers door afslaand vrachtverkeer vanaf het industrieterrein. Dit wordt verbeterd door de fietspaden en oversteekplaatsen verder weg van de rotonde opnieuw aan te leggen. Fietsers steken in de toekomst op 9 meter afstand van de rotonde over en blijven zo veilig achter de voertuigen. Na de werken hebben fietsers ook geen voorrang meer bij het oversteken aan de rotonde.
Werken in drie fasen
De werken worden uitgevoerd in drie fasen. Eerst voert de aannemer aanpassingen uit op beide aansluitingen van de Woluwelaan met de rotonde. Daarna volgt de aansluiting met de Jean Monnetlaan en de fietspaden aan die kant van de rotonde. Ten slotte worden de bermen aan de aansluiting van de Willem Dreeslaan aangepast.
Lokale hinder aan industrieterrein
Voetgangers en fietsers worden tijdens de werken telkens naar de overkant van de rotonde geleid, waar geen werken zijn. Tijdens fase 1 van de werken kan verkeer de Woluwelaan blijven gebruiken. Wie vanuit de Jean Monnetlaan naar de Willem Dreeslaan of komende van Machelen vanaf de Woluwelaan naar Cargovil wil, moet naar een volgende rotonde op de Woluwelaan rijden en daar keren. Pas tijdens de tweede fase zal de Jean Monnetlaan volledig afgesloten worden. Het industrieterrein bereiken kan dan via de Havendoklaan. Bussen van De Lijn rijden dan via de Mechelsesteenweg (N1). Tijdens de derde en laatste fase zijn alle aansluitingen met de rotonde open. De aannemer werkt dan vooral in de bermen, waardoor verkeer van en naar de Willem Dreeslaan geen hinder ondervindt. Enkel wanneer het fietspad op de rotonde gefreesd wordt en nieuwe asfalt wordt aangebracht, zal er tijdelijk lokale hinder zijn. Bussen van De Lijn kunnen lichte vertraging oplopen door de werken, reizigers raadplegen daarom voor hun vertrek best de routeplanner van De Lijn via delijn.be/routeplanner.
Betere fietsinfrastructuur in heel Vlaanderen
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) investeert historisch hoge bedragen in veilige en comfortabele fietspaden. In 2021, 2022 en 2023 ging het om respectievelijk 200, 181 en 176 miljoen euro. In 2024 wordt nog eens 220 miljoen euro geïnvesteerd.
Sinds 2022 werken we aan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen, bovenop net geen 380 km vernieuwd fietspad via extra relancemiddelen. Ook onderhouden we vaker onze fietspaden met nieuwe markeringen, extra veegbeurten of het scheren van hagen. De inspanningen zorgden voor een beter fietsrapport met hogere scores op veiligheid en comfort van fietspaden tegenover het vorige meetjaar.