Overslaan en naar de inhoud gaan

Twee kruispunten veiliger op de Invalsweg/Moespikvest in Tienen

Twee kruispunten veiliger op de Invalsweg/Moespikvest in Tienen

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 23 oktober met werken op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest (N29) en de Sint-Helenavest/Groenstraat. Wegen en Verkeer maakt het kruispunt volledig ‘conflictvrij’. Na afloop van de werken - volgens de huidige planning, eind november - pakt Wegen en Verkeer het volgende kruispunt richting E40 aan: dat van de Insvalsweg/Moespikvest en de Getestraat. Ook die werken zullen een zestal weken duren. 

Meer info over de werken

 Ieder zijn groen licht

Vandaag zijn er op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest (N29) en de Sint-Helenavest/Groenstraat nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Bijvoorbeeld, als je als fietser op de Sint-Helenavest rijdt in de richting van Invalsweg, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Sint-Helenavest de Invalsweg rechts indraaien (richting E40). Dat komt doordat die fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken die op 23 oktober starten, zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.  

Langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten.

Finetunen

Waar dat nodig is zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Niet meer voor niets voor het rood

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht.

Voortaan oversteken in twee rijrichtingen

Momenteel zijn de oversteekplaatsen nog ingericht voor één rijrichting. Na de werken zal je als fietser op het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat op alle oversteekplaatsen in de twee rijrichtingen kunnen oversteken. Dat zal na de werken veilig kunnen, doordat de verkeerslichten nu conflictvrij geregeld zijn.

Hinder tijdens de werken

Tijdens de werken zal er hinder zijn voor alle weggebruikers. Voetgangers zullen in bepaalde fasen moeten omlopen, fietsers zullen af en toe moeten afstappen en te voet gaan, en automobilisten zullen ten slotte wat langer moeten aanschuiven aan het kruispunt.  

Ook kruispunt Getestraat veiliger

Eind november, zodra de werken aan het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat gedaan zijn, start Wegen en Verkeer met gelijkaardige aanpassingen aan het kruispunt van de Getestraat. Volgens de huidige planning zullen die werken begin november starten. Zodra er meer duidelijkheid is over de planning, zal Wegen en Verkeer een persbericht publiceren.

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt.

Sinds de start van het actieplan maakten we 914 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is meer dan 90% van alle 1744 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.