Overslaan en naar de inhoud gaan

Tunnel onder Wolvertemsesteenweg (Grimbergen): spectaculaire werken voor aanleg riolering

Tunnel onder Wolvertemsesteenweg (Grimbergen): spectaculaire werken voor aanleg riolering

De komende weken voert een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer spectaculaire werken uit in Grimbergen om in de toekomst het afval- en regenwater gescheiden af te voeren. Dit is beter is voor de waterhuishouding van bewoners én positiever voor het milieu. Langs de Wolvertemsesteenweg zie je bovengronds momenteel veel kranen, grote machines en enkele diepe putten, maar de werken gebeuren vooral onder de grond. De aannemer perst namelijk op acht meter diepte, over een lengte van in totaal driehonderd meter, buizen met een diameter van tweeënhalve meter in de grond. Dat gebeurt door middel van “microtunneling”: er wordt een tunnel geboord en tegelijkertijd worden de buizen in de grond geperst. Binnenkort zou je dus in principe een wandeling kunnen maken onder de Wolvertemsesteenweg, ware het niet dat het rioleringsbuizen betreft. 

U bent reporter en wil graag een kijkje komen nemen op de werf? Neem contact op met onze woordvoerder via anton.decoster@mow.vlaanderen.be of 0473 977 047. 

 

Regenwater van veel straten

 

De riolering die de komende maanden op acht meter diepte aangelegd wordt, moet zo diep liggen omdat ze, voor ze in het bufferbekken van Aquafin uitmondt, onder de Maalbeek door moet gaan. Omdat aan de Wolvertemsesteenweg het regenwater van veel straten samenkomt, moeten de buizen ook groot zijn. Daarbij komt dat de ondergrond onder de steenweg weinig draagkracht heeft. Omwille van al die factoren heeft Wegen en Verkeer samen met de aannemer en met specialisten van een extern studiebureau een methode uitgewerkt waarbij eerst de draagkracht van de ondergrond vergroot wordt en dan de buizen in de grond geperst worden.

 

Microtunneling

 

Bij de (her)aanleg van riolering wordt meestal “in open sleuf” gewerkt. De aannemer graaft dan een brede, open geul (een sleuf) waarin de buizen komen. In Grimbergen is dat geen haalbare methode en moet de riolering dieper aangelegd worden, omdat ze onder de Maalbeek door gaat. Daarom wordt de methode van “microtunneling” toegepast. Er wordt een tunnel geboord en de buizen worden in de grond rond de tunnel geperst. Het gaat hier uiteraard over een veel kleinere tunnel, maar eigenlijk is dit te vergelijken met hoe men bijvoorbeeld de Kanaaltunnel gegraven heeft.

 

Veel activiteit op de werf

 

Er zijn op de werf van de Wolvertemsesteenweg momenteel op een gemiddelde werkdag tien à vijftien arbeiders tegelijk aan de slag om de werken vlot vooruit te laten gaan. Er wordt niet alleen geboord en geperst, er is ook een ploeg arbeiders die in de ondergrond van de steenweg een mengsel van cement en water (“grout”) injecteren. Zo komt er in het tracé waar daarna de rioleringsbuizen geperst worden een rij van “groutpalen”. Die palen zullen de grote rioolbuizen dragen, omdat de ondergrond onvoldoende draagkracht heeft.  Het grout vormt ook een homogene massa waar de aannemer makkelijker in kan boren en persen, en waarin de grote rioolbuizen daarna stevig vastzitten.

 

Planning

 

Momenteel legt  de aannemer een eerste deel van de riolering aan door middel van microtunneling. Dit gebeurt van aan het bufferbekken, op zo’n honderd meter van het kruispunt van de Kloosterpoort tot aan het kruispunt van de Beiaardlaan en de Abdijstraat. Aan het bufferbekken is een grote “persput” gemaakt van zo’n tien meter diep. Daarin staan een boorkop met een diameter van tweeënhalve meter die de tunnel boort en een persmachine die de buizen in de grond duwt. Dat zal gebeuren tot aan de “ontvangstput” die al te zien is op het kruispunt Beiaardlaan / Abdijstraat. In totaal zal er meer dan driehonderd meter riolering geperst worden. 

Tunnel onder Wolvertemsesteenweg (Grimbergen): spectaculaire werken voor aanleg riolering

Minder hinder na de zomer

 

Kristof Goris, projectmanager van Wegen en Verkeer: “De aannemer werkt de komende maanden hard door.  De persmachine duwt de rioolbuizen met 10 centimeter per minuut de tunnel in. Volgens de planning zal de streng tussen de Kloosterpoort en het kruispunt Beiaardlaan klaar zijn voor het einde van deze maand. Daarna wordt de aankomstput op het kruispunt een persput en gebeuren er daar nog twee persingen. In de zomermaanden werken we de riolering af en in het najaar van 2021 leggen we de bovengrondse infrastructuur aan. Tijdens de bovengrondse werken zal de verkeershinder beperkter zijn dan tijdens de rioleringswerken.”

> Bekijk hier nog meer foto's van de rioleringswerken

Tunnel onder Wolvertemsesteenweg (Grimbergen): spectaculaire werken voor aanleg riolering

Een nieuwe steenweg, ook bovengronds

 

Oktober 2020 startte Wegen en Verkeer met de herinrichting van de Wolvertemsesteenweg. Niet alleen de riolering wordt vernieuwd, de bovengrondse weginfrastructuur wordt ook wordt volledig vernieuwd.

 

Lees alles over de herinrichting