Tunnel Brusselse binnenring afgesloten vanaf 8 juli: vermijd het Leonardkruispunt
Opgelet: vanaf 8 juli wordt de tunnel van Brusselse binnenring volledig afgesloten voor verkeer. Het Agentschap Wegen en Verkeer begint dan met het onderhoud van de vloerplaten in de Leonardtunnel. Tot en met 12 juli zal het verkeer vanuit Zaventem bovendien maar over één rijstrook kunnen rijden. Wegen en Verkeer verwacht ernstige hinder en raadt weggebruikers dan ook aan het Leonardkruispunt zoveel mogelijk te vermijden.
Een rijstrook voor drie rijrichtingen op de binnenring
Vanaf 8 juli, de start van de zomervakantie in Wallonië, wordt de tunnel van de binnenring dag en nacht volledig afgesloten. De tunnel blijft gesloten tot half september. Dat betekent dat er extra wachttijden zullen zijn voor al het verkeer dat vanuit Zaventem richting Namen, Waterloo en Oudergem rijdt.
Van 8 juli tot en met 12 juli moet al het verkeer bovendien over één rijstrook rijden in plaats van twee. Omdat de capaciteit halveert ten opzichte van de huidige situatie, zal dit veel hinder met zich meebrengen. Wegen en Verkeer raadt daarom aan om de binnenring in die periode zoveel mogelijk te vermijden. Vanaf 13 juli zijn er opnieuw twee rijstroken open.
Bekijk de hinderfiche
Naast de tunnel wordt ook de verbinding van Waterloo naar Oudergem afgesloten vanaf 8 juli. De verbinding van Oudergem naar Waterloo was al afgesloten sinds 16 april. Tussen 29 juli en 18 augustus zal er ook meer hinder zijn op de buitenring gedurende twee weken. Meer informatie en het volledige overzicht van de rijrichtingen deze zomer, zijn terug te vinden in de hinderfiche. Daarnaast heeft het Agentschap Wegen en Verkeer ook de alternatieven voor de wagen op een rijtje gezet.
Puzzel
Doordat het Leonardkruispunt zo compact is, is het niet evident om bij grote werken het verkeer nog vlot te laten rijden. Je kan spreken van een echte puzzel. Bijvoorbeeld, doordat het verkeer van de binnenring vanaf 8 juli bovengronds over het Leonardkruispunt moet rijden, wordt de linksafslagbeweging van Waterloo naar Oudergem onmogelijk. Dat verkeer wordt daarom omgeleid via het Vierarmenkruispunt. En wanneer het agentschap de vloerplaat van de tunnel van de buitenring vernieuwt, wordt dat verkeer (van de buitenring, m.a.w. van Waterloo naar Zaventem) door de tunnel van de andere rijrichting gestuurd. Het zal als het ware ‘spookrijden’. De ingenieurs van Wegen en Verkeer moeten dus regelmatig de inrichting en de circulatie aanpassen, naarmate de werken vorderen.
Verrassend compact kruispunt
‘Maar hoe komt het dat het Leonardkruispunt zo compact is?’, vragen veel mensen zich af. De Brusselse ring en de E411 zijn belangrijke verkeersassen en op het Leonardkruispunt komt verkeer samen (op een gemiddelde werkdag meer dan honderdduizend voertuigen!) uit Namen, Waals-Brabant, de oostrand van Brussel, … en toch is het kruispunt klein gedimensioneerd in vergelijking met andere verkeersknooppunten. Veel heeft te maken met de ligging van het kruispunt in het midden van het Zoniënwoud. Hoewel een vergroting van de capaciteit misschien logisch zou lijken naarmate de verkeersdrukte de afgelopen decennia toenam, was dat niet mogelijk omdat het kruispunt in het midden van het Zoniënwoud ligt. Dat is ook de reden waarom er in de toekomst zoveel mogelijk verkeersbewegingen ondergronds gebracht zullen worden.
> Meer informatie over de studie naar de herinrichting van het Leonardkruispunt
Veel communicatie
Om de informatie voor alle rijrichtingen zo begrijpelijk mogelijk over te brengen bij de weggebruiker, verspreidt het Agentschap Wegen en Verkeer klikbare fiches (PDF’s) en video’s. Daarnaast liep er de afgelopen weken ook een radiospot en is er een tweetalige nieuwsbrief waar ondertussen 2350 weggebruikers voor ingeschreven hebben.
> Inschrijven voor de nieuwsbrief (NL)
> Inschrijven voor de nieuwsbrief (FR)