Overslaan en naar de inhoud gaan

Slimmer en veiliger: kruispunt westelijke ring Aarschot heeft nieuwe verkeerslichtenregeling

Slimmer en veiliger: kruispunt westelijke ring Aarschot heeft nieuwe verkeerslichtenregeling

De aanpassingen aan de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de westelijke ring (R25) met de Steenweg op Sint-Joris-Winge (N223) zijn afgerond. Vanaf vandaag is het kruispunt maximaal conflictvrij waardoor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar niet meer kruisen tijdens het oversteken. Ook de detectielussen zijn vernieuwd en uitgebreid voor een betere monitoring van het verkeer.

Nieuwe verkeerslichtenregeling en extra detectie

De nieuwe regeling zorgt ervoor dat alle voetgangers en fietsers om de beurt hun ‘eigen’ groentijd krijgen, apart van het afslaand en doorgaand autoverkeer. Ook het autoverkeer onderling kruist elkaar niet langer. Daarnaast heeft de bypass vanuit het centrum richting Begijnendijk/Lier voortaan een eigen verkeerslicht. De detectielussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren zijn vernieuwd. Het verkeer wordt daardoor nauwkeuriger opgevolgd en krijgt automatisch groen licht als er geen ander verkeer staat te wachten. Zo hoeft niemand onnodig voor rood licht te staan, zoals tijdens rustige momenten ’s nachts.

Meer veiligheid, soms iets langer wachten

Het drukke knooppunt is een belangrijke verbinding in Aarschot. Door de nieuwe regeling zijn de conflicten weggewerkt en wordt oversteken overzichtelijker en veiliger. Dat is goed nieuws voor fietsers en voetgangers, maar ook voor het autoverkeer. Omdat elke beweging nu een eigen groenfase krijgt, zullen weggebruikers op drukke momenten iets langer moeten aanschuiven. Wegen en Verkeer zal de regeling indien nodig nog verder finetunen, maar langere wachttijden zijn onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije aanpak.

Beeldengalerij tijdens de werken


 

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten maken we verkeerslichten over heel Vlaanderen veiliger én slimmer. We werken conflicten weg, zodat weggebruikers zo weinig mogelijk kruisen bij het oversteken bij groen. Tegelijk leggen we extra detectiesystemen aan, zoals lussen, knoppen, radars en camera’s. Zo wacht je nooit meer voor niks voor rood.

Sinds de start van het actieplan maakten we meer dan 1.000 kruispunten maximaal conflictvrij. Afgelopen jaar (2024) maakten we om de drie dagen een kruispunt met verkeerslichten veiliger en slimmer, goed voor in totaal 125 verkeerslichteninstallaties over heel Vlaanderen.