Overslaan en naar de inhoud gaan

Proefproject van start voor milieuvriendelijk vrachtverkeer

Proefproject van start voor milieuvriendelijk vrachtverkeer

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een proefproject om de introductie van e-trucks in veilige banen te leiden. Een nieuw wettelijk kader maakt het voor deze voertuigen nu mogelijk om zonder verlies van laadcapaciteit de weg op te gaan.

Laadvolume behouden ondanks grotere batterij

E-trucks zijn milieuvriendelijker, maar door hun batterijpak zwaarder en langer dan vrachtwagens met verbrandingsmotoren. Het probleem van de hogere massa is reeds aangepakt. Maar dat heeft als resultaat dat de combinaties in sommige gevallen te lang of te hoog zijn als ze eenzelfde volume willen behouden of simpelweg met dezelfde getrokken voertuigen blijven rijden.

Om milieuvriendelijke voertuigen economisch niet te benadelen tegenover de klassieke vrachtwagens wordt de wetgeving nu aangepast en geëvalueerd in een proefproject. Emissiearme en emissievrije trekkers zullen kunnen gekoppeld worden aan normale opleggers. Hierbij kan de wettelijke maximale lengte van16m50, of hoogte van 4m00 overschreden worden. Via dit proefproject kan dit toegestaan worden mits de combinatie kan draaien tussen twee cirkels van 12m en 4m40 in plaats van tussen 12m en 5m30. De hoogte moet onder de 4m30 blijven; de breedte wijzigt niet. De toegelaten massa voor e-trucks werd eerder al aangepast van 44 ton naar 50 ton.

Vlaanderen als eerste regio om nieuwe regeling in te voeren

De nieuwe voorwaarden werden op 22 november 2024 goedgekeurd door de Vlaamse regering. Vlaanderen is de eerste regio in België die start met het gecontroleerd toelaten van emissiearm of emissievrij vrachtverkeer met een hogere massa en grotere lengte. De komst van e-trucks is een belangrijke stap in de omslag naar transport via de weg zonder uitstoot. De transportsector kan nu kiezen voor emissievrij vervoer zonder in te boeten op rendabiliteit.

Evaluatie in samenwerking met politie en steden en gemeenten

Om in aanmerking te komen, kunnen transportfirma’s een vergunning voor hun e-trucks vragen via de website van het Agentschap Wegen en Verkeer. De aanvrager moet aantonen dat de voertuigen voldoen aan de nieuwe voorwaarden en dat het laadvolume of de sleep van het voertuig niet groter is dan dat van het klassiek vrachtvervoer.

Tijdens het proefproject wordt de mogelijke hinder die de langere voertuigen veroorzaken bij andere weggebruikers onderzocht, net als de invloed van lading op het bereik van de batterij. Het volledige project wordt later ook geëvalueerd door een evaluatiecommissie waar onder andere de Mobiliteitsraad Vlaanderen, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de federale en lokale politie in zetelen. 

Klik hier voor meer informatie.