Overslaan en naar de inhoud gaan

Opgefriste bushalte Pepingen Termeeren en veiliger kruispunt met Eikstraat op Ninoofsesteenweg

Opgefriste bushalte Pepingen Termeeren en veiliger kruispunt met Eikstraat op Ninoofsesteenweg

Wegen en Verkeer rond op dinsdag 14 mei de werken af op de Ninoofsesteenweg (N28) aan het kruispunt met de Eikstraat en aan de bushalte ‘Pepingen Termeeren’. De rijweg wordt opengesteld, maar de wegmarkering wordt bij betere weersomstandigheden aangebracht. Nieuwe oversteekplaatsen in de buurt van de bushalte en toeleidende fietspaden van het kruispunt met de gewestweg naar de Eikstraat maken het een stuk veiliger. Bovendien zijn de bushaltes nu toegankelijker dankzij de verhoogde busperrons. 

Veilig fietsen en oversteken aan de Eikstraat

“Met enkele ingrepen zorgde Wegen en Verkeer voor een veiligere verkeerssituatie op de Ninoofsesteenweg. Op de gewestweg zijn de parkeerstrook en bushalte richting Pepingen omgevormd tot een volwaardige rijstrook. Daardoor zijn er nieuwe oversteekplaatsen met middeneilanden aangelegd waar voetgangers en fietsers vanaf nu in twee keer kunnen oversteken, dat is goed nieuws voor de vele schoolgaande jeugd die hier oversteken om de bus te nemen naar de scholen in Halle en Lennik”, aldus de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Om ruimte te creëren voor het begin van de fietspaden in de Eikstraat is het middeneiland opgebroken en is de rijweg heraangelegd. De gemeente Pepingen legt op een later tijdstip de fietspaden in de Eikstraat aan.

Aanbrengen wegmarkering bij beter weer

De belijningen op de rijweg worden zo snel mogelijk aangebracht van zodra het weer beter is. De aannemer stelt de rijweg open met waarschuwende borden dat de wegmarkering ontbreekt. 

Verhoogde busperrons 

De bushalte ‘Pepingen Termeeren’ aan de Eikstraat werd in beide richtingen heraangelegd. “De nieuwe verhoogde busperrons zorgen ervoor dat iedereen comfortabel en vlot de bus kan op- en afstappen. Zo wordt het openbaar vervoer ook toegankelijk voor personen met een handicap of wie een kinderwagen bij zich heeft. Deze locatie is bovendien omgevormd tot een Hoppinpunt met een Hoppinzuil en een bushokje”, gaat de minister verder. De gemeente Pepingen zorgt in de toekomst nog voor een fietsenstalling. Door de ingrepen aan het kruispunt verplaatsen voetgangers en fietsers zich nu veilig naar de bushalte.

 “Met de aanpak van dit kruispunt en de inrichting van het Mobipunt staan we weer een stap dichter bij onze modal shift. Met deze realisatie zal het voor de mensen die van en naar Beert komen veiliger zijn om de drukke steenweg over te steken om de bushaltes op het kernnet van de N28 te bereiken of om met de fiets of te voet hun bestemming te bereiken, zeker wanneer in de toekomst het fietspad naar de Eikstraat wordt doorgetrokken. We willen als gemeente onze bewoners en handelaars uitdrukkelijk bedanken voor de wijze waarop ze de ongemakken van de werf tijdens deze paar weken gedragen hebben”, duidt de schepen mobiliteit en verkeersveiligheid van Pepingen.

> Meer informatie op wegenenverkeer.be/pepingen
 
Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden. In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld.