Op- en afrittencomplex Affligem volledig afgesloten vanaf 16 augustus
Het Agentschap Wegen en Verkeer voert vanaf woensdag 16 augustus de laatste aanpassingen uit op het op- en afrittencomplex van de E40 in Affligem. Om de verkeersafwikkeling tussen het op- en afrittencomplex en het nieuwe keerpunt (rotonde) vlot te laten verlopen, worden de weginfrastructuur en de verkeerslichten op de brug nog aangepast. Om dat te kunnen uitvoeren, moet het agentschap het volledige op- en afrittencomplex volledig afsluiten. Eind augustus zijn alle werken afgerond en kan het nieuwe keerpunt definitief in gebruik genomen worden.
Omleidingen via Ternat en Aalst
Omdat zowel de op- en afritten in beide richtingen, als de Molenstraat (N208) zelf afgesloten worden, zijn er tot 31 augustus verschillende omleidingen in voege. Het verkeer dat tijdens de werken in Liedekerke moet zijn, volgt deze omleidingen:
- Verkeer tussen Brussel en Liedekerke: via op- en afrittencomplex 20 Ternat
- Verkeer tussen Liedekerke en Gent: via op- en afrittencomplex 19 Aalst
- Zwaar verkeer in beide richtingen: via op- en afrittencomplex 19 Aalst
Verkeer dat tijdens de werken in Essene moet zijn, volgt de omleiding via het op- en afrittencomplex 20 Ternat.
>> omleidingskaarten en meer praktische informatie
Nieuw keerpunt voor twee verkeersstromen
De aanleg van het nieuwe keerpunt is een belangrijke verbetering voor de verkeersveiligheid van het op- en afrittencomplex. De wachtrijen op de afrit voor het verkeer uit Brussel worden korter, waardoor het risico op kopstaartbotsingen verkleint. Het op- en afrittencomplex van Affligem zal een druk verkeersknooppunt blijven, maar het wordt dus wel een stuk veiliger.
Na het einde van de werken (eind augustus) zullen twee verkeersstromen via het nieuwe keerpunt rijden:
- Het verkeer dat vanuit Brussel komt en richting Liedekerke en Hekelgem wil rijden.
- Het verkeer dat vanuit Liedekerke komt en de oprit van de E40 richting Gent wil nemen.
Die laatste bestuurders zullen op de brug niet meer linksaf kunnen draaien, dat wordt fysiek onmogelijk gemaakt door een verhoogde middenberm. Ook het verkeer dat vanuit Essene komt zal na de herinrichting via het keerpunt moeten rijden om de opritten te bereiken.
>> meer informatie over het project