Overslaan en naar de inhoud gaan

Omgevingsvergunning verkregen voor bouw nieuwe snelwegbruggen (E313) in Deurne

Omgevingsvergunning verkregen voor bouw nieuwe snelwegbruggen (E313) in Deurne

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verkreeg een omgevingsvergunning voor de bouw van de twee nieuwe snelwegbruggen over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne. Die laatste brug krijgt ook een fietspad aan de zuidzijde zodat de fietssnelweg F107 de Sterckshoflei ongelijkgronds kruist. Met de vergunning op zak heeft AWV nu groen licht om de werken aan te vatten. Op maandag 4 augustus start het agentschap met het bouwrijp maken en inrichten van de werfzone langs de Wouter Haecklaan. Om de werken zo veilig en efficiënt mogelijk te laten verlopen, worden de nieuwe brugelementen naast de snelweg gebouwd en van daaruit verplaatst naar hun definitieve locatie.

De huidige bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne zijn in zeer slechte staat en staan op de Lijst van Prioritaire Kunstwerken. Die lijst bevat kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren) die het meest aan vernieuwing of renovatie toe zijn. De bruggen staan ook onder verscherpt toezicht en worden dus nauw opgevolgd door experts van Wegen en Verkeer. In het voorjaar werden al enkele maatregelen ingevoerd om de veiligheid van het verkeer te waarborgen en verdere schade aan de bruggen te vermijden. Een volledige vernieuwing dringt zich dus op.

Rooien van bomen voor bouw bruggen en aanleg fietshellingen

Voor de bouw van de nieuwe snelwegbruggen en de aanleg van de fietshellingen moeten helaas bomen gerooid worden. Die werken starten op maandag 4 augustus. In de Vaartweg, waar de oostelijke fietshelling komt, worden bomen op het talud van de E313 gerooid tot aan de Esdoorndreef. In de Wouter Haecklaan wordt het huidige talud van de E313 verbreed voor de aanleg van de westelijke fietshelling. Daarvoor worden bomen op het talud verwijderd vanaf de Sterckshoflei tot de Pieter Van Isackerlaan. In de groenzone naast het snelwegtalud tot en met een gedeelte van de Wouter Haecklaan komt de werfzone waar de brugelementen geprefabriceerd worden. Ook daarvoor moeten bomen verwijderd worden. Waar mogelijk vrijwaart AWV maximaal de huidige begroeiing op de taluds en daarnaast wordt gezorgd voor een maximale boscompensatie ter plaatse na afloop van de werken. De aanplant gebeurt met inheems bosplantsoen en jonge bomen die kunnen doorgroeien om snel een groen uitzicht te verkrijgen. Hierbij wordt het ontwerp van de vernieuwde groenzone in de Wouter Haecklaan doorgetrokken naar het talud langs de snelweg.

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport, Annick De Ridder benadrukt: “De hoogdringendheid van dit project is zeer duidelijk. We hebben begrip voor de bezorgdheden van de buurtbewoners in verband met het rooien van de bomen, en AWV zal dan ook het maximale doen om de huidige begroeiing te vrijwaren, maar we kunnen de vernieuwing van de bruggen niet langer uitstellen. De veiligheid van de weggebruikers heeft een hoge prioriteit. Om die te kunnen verzekeren, is een vernieuwing van de bruggen noodzakelijk.”

Vernieuwing op en onder de bruggen

Op de nieuwe bruggen komen geluidsschermen om de huidige openingen in de geluidsmuur aan de kant van de Wouter Haecklaan te sluiten. De bruggen worden zo gebouwd dat het later mogelijk blijft om bijkomende geluidsschermen aan de kant van het Rivierenhof te plaatsen.

De brug over de Cornelissenlaan ligt boven een drukke fietsverbinding en vormt een belangrijke toegang tot het Rivierenhof. Die verbinding wordt smaller, zodat het duidelijk is dat fietsers en voetgangers hier voorrang hebben. De straat krijgt een gelijkgrondse verharding van 5,5 meter breed in grijs beton en onder de nieuwe brug komt een sportzone. Op de Sterckshoflei, onder de brug, wordt een middeneiland voorzien. Zo kunnen fietsers en voetgangers veilig in twee bewegingen oversteken. Daarnaast krijgt de nieuwe brug over de Sterckshoflei een fietspad. Dat fietspad zal aansluiten op de fietssnelweg (F107).

Wouter Haecklaan onderbroken tijdens bouw

Op maandag 4 augustus start een aannemer met het bouwrijp maken en inrichten van de werfzone waar de bruggen worden gebouwd. Die bevindt zich tussen de Wouter Haecklaan en de snelweg. Om de werf veilig te kunnen organiseren, voor de arbeiders en omwonenden, worden parkeerplaatsen ingenomen en loopt de Wouter Haecklaan dood op de Sterckshoflei. De parkeerplaatsen tussen de Pieter Van Isackerlaan en de Hendrik Van Uffelslaan blijven behouden. Bestemmingsverkeer kan de Wouter Haecklaan nog steeds bereiken via de Collegelaan. Tussen het kruispunt Sterckshoflei en Hendrik Van Uffelslaan kunnen alleen voetgangers passeren. Fietsers volgen in beide richtingen een omleiding via de Sterckshoflei, Herentalsebaan (N116) en Morckhovenlei of Collegelaan. De verkeerslichten aan de kruispunten van de N116 met de Morckhovenlei en de Collegelaan worden ook aangepast zodat verkeer vanuit de wijk naar N116 langer groen heeft.

Het afbreken van de huidige bruggen en het inschuiven van de nieuwe bruggen gebeurt in zeven à tien dagen tijdens een verkeersluwere periode in de loop van 2026. Meer details volgen zodra die bekend zijn.

Heraanleg Wouter Haecklaan en Vaartweg

Zodra de nieuwe bruggen in gebruik zijn, nemen stad Antwerpen, water-link en district Deurne het over om de omgeving opnieuw kwalitatief in te richten. Zo worden in de Wouter Haecklaan, de riolering, rijweg, voetpaden en parkeerstrook vernieuwd. Met aandacht voor de groenbuffer langs de E313 wordt ook de groenzone in de Wouter Haecklaan heraangelegd. De groenzone langs de Wouter Haecklaan krijgt bovendien meerdere functies. Naast de groene buffer langs de E313, wordt regenwater opgevangen via infiltratiekommen en komen er nieuwe wandelpaden en enkele aangename verblijfsplekken voor buurtbewoners. Tot slot krijgt de verlichting van de Sterckshoflei en de Cornelissenlaan een opfrisbeurt. 

Meer informatie over de heraanleg van de Wouter Haecklaan is terug te vinden via de website van stad Antwerpen.

Meer informatie

De huidige planning werd opgemaakt onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen. De meest actuele info over de bouw en afbraak van de bruggen is steeds beschikbaar op wegenenverkeer.be/bruggenE313.