Nieuwe verkeerslichtenregeling op Steenweg met Dorp en Molenstraat
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op maandag 5 mei met de installatie van slimme verkeerslichten op het kruispunt van de Steenweg (N47) met de Dorp en Molenstraat. Nieuwe palen en detectielussen meten de drukte op elke tak en stemmen de lichten daarop af. Na de werken krijgt elke tak een zebrapad met tegelijk groen voor voetgangers. Fietsers op het dubbelrichtingsfietspad langs de gewestweg krijgen apart groen, zodat ook zij conflictvrij oversteken. Verkeer op de gewestweg blijft wel alert voor tegenliggers en linksafslaand verkeer naar de zijstraten. Fietsers en voetgangers kunnen de werfzone veilig passeren. De Steenweg blijft open met tijdelijke verkeerslichten. De werken duren een 3-tal weken.
Steenweg open met werflichten: Dorp en Molenstraat 3 weken lokaal afgesloten
De aannemer werkt in twee fasen van elk anderhalve week, waarbij per fase één weghelft wordt ingenomen. Het verkeer op de Steenweg rijdt om de beurt via tijdelijke werflichten. De bestaande verkeerslichtenregeling wordt tijdens de werken uitgezet. Tijdens de werkzaamheden geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u. De zijstraten Dorp en Molenstraat zijn tijdelijk afgesloten; volg de lokale omleidingen via Vossestraat–Dries–Opwijksestraat–Verlorenkostbaan en respectievelijk Schaapeuzel–Heerbaan–Zottegemstraat.
- Fase 1 (± 1,5 week): weghelft richting Lebbeke/Dendermonde
- Fase 2 (± 1,5 week): weghelft richting Asse
Hoe verbeteren we de verkeerslichtenregeling?
Elke tak op het kruispunt krijgt een nieuw zebrapad. Voetgangers krijgen gelijktijdig groen licht en kruisen geen autoverkeer meer. Ook de fietsers op het dubbelrichtingsfietspad langs de Steenweg (N47) aan zijstraat Dorp krijgen apart groen licht, waardoor ze veilig de zijstraat voorbij fietsen. Na de werken kan tijdens drukke momenten de wachttijd aan het rode licht iets toenemen. Dat is normaal wanneer de ‘groentijd’ van de verkeerslichten herverdeeld wordt in verschillende fasen. Extra detectielussen zorgen er dan weer voor dat op minder drukke momenten autobestuurders niet voor niets voor het rood licht blijven wachten.
Alert blijven voor tegenliggend en links afslaand verkeer op Steenweg
De aanpassingen aan de verkeerslichten worden uitgevoerd om de verkeersstroom tussen autoverkeer, fietsers en voetgangers veiliger te maken. Voetgangers en fietsers krijgen apart groen, zodat ze conflictvrij kunnen oversteken. Het kruispunt wordt daardoor een heel stuk veiliger, maar kan niet volledig conflictvrij gemaakt worden. Zo let het autoverkeer dat vanuit Steenweg (N47) rijdt best nog op voor tegenliggend en links afslaand verkeer naar de zijstraten Dorp en Molenstraat. Ook de zijstraten Dorp en Molenstraat krijgen nog gelijktijdig groen licht. De extra detectielussen in de weg stemmen de verkeerslichtenregeling in ‘real‑time’ af op de drukte.
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten maken we verkeerslichten over heel Vlaanderen veiliger én slimmer. We werken conflicten weg, zodat weggebruikers zo weinig mogelijk kruisen bij het oversteken bij groen. Tegelijk leggen we extra detectiesystemen aan, zoals lussen, knoppen, radars en camera’s. Zo wacht je nooit meer voor niks voor rood. Sinds de start van het actieplan maakten we meer dan 1.000 kruispunten maximaal conflictvrij. Afgelopen jaar (2024) maakten we om de drie dagen een kruispunt met verkeerslichten veiliger en slimmer, goed voor in totaal 125 verkeerslichteninstallaties over heel Vlaanderen.