Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe op- en afritten, veilige fietspaden en vrije bedding voor Ringtrambus: belangrijke mijlpaal in herinrichting Woluwelaan

Nieuwe op- en afritten, veilige fietspaden en vrije bedding voor Ringtrambus: belangrijke mijlpaal in herinrichting Woluwelaan

Op woensdag 28 juni opende Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters officieel het nieuwe op- en afrittencomplex ‘Machelen-Woluwelaan’(afrit 5) van de Brusselse ring (R0).  Het tweede deelproject van de grote herinrichting van de Woluwelaan door het Agentschap Wegen en Verkeer is nu volledig afgerond. Automobilisten zullen niet alleen veel vlotter wisselen tussen de ring en de Woluwelaan, het agentschap legde ook veilige fietspaden en een vrije bedding voor de Ringtrambus aan.   

>> dronebeelden Woluwelaan 

>> meer informatie over het project

Minister Peeters: “Met een investering van 64 miljoen euro pakken we de mobiliteit van de hele Noordrand aan. Waar je vroeger enkel een verbinding had van de binnenring naar de Woluwelaan, is er nu ook een vlotte verbinding met de buitenring dankzij het nieuwe op- en afrittencomplex. De fietsers gaan er ook op vooruit met veilige, comfortabele fietspaden. En, niet te vergeten: de Ringtrambus heeft er weer twee kilometer vrije bedding bij.

Jean-Pierre De Groef, burgemeester van Machelen: “Het nieuwe op- en afrittencomplex zal niet enkel voor een betere ontsluiting van de Woluwelaan op de R0 zorgen, het zal op termijn tevens de dorpskern van Diegem ontlasten van het doorgaand verkeer van en naar de Ring. Hiermee wordt Diegem op vlak van autoverkeer rustiger, veiliger en aangenamer.

Op- en afrittencomplex voor vlotte uitwisseling tussen ring en Woluwelaan  

Als je enkele jaren geleden op de Brusselse binnenring reed, kon je tot op het einde van het viaduct van Vilvoorde, net voor de aansluiting met de E19, afrit nr. 5 ‘Machelen-Woluwelaan’ nemen. In de plaats van die afrit, die eind 2020 afgesloten werd, is er nu een volledig op- en afrittencomplex. Voortaan kan je vanop de binnenring én de buitenring de Woluwelaan nemen in de twee rijrichtingen (richting Diegem én richting Vilvoorde).

>> bekijk de video met een overzicht van alle rijbewegingen 

Fietspaden, fietstunnel, autotunnel en vrije bedding voor Ringtrambus 

Het nieuwe op- en afrittencomplex is maar een deel van de herinrichting van de Woluwelaan. “Er liggen nu ook brede fietspaden langs de Woluwelaan. En door de fietstunnel onder de op- en afritten kan je veilig van Diegem naar Machelen en Vilvoorde fietsen. De nieuwe tunnel voor doorgaand verkeer op de Woluwelaan richting Vilvoorde zorgt ervoor dat het verkeer onder de nieuwe aansluitingen van de Ring rond Brussel (R0) met de Woluwelaan kan blijven doorrijden. Door dit verkeer ondergronds te sturen, is er bovengronds ruimte vrijgemaakt om het nieuwe lichtengeregelde kruispunt veilig in te richten. Wegen en Verkeer legde ook een vrije bedding aan speciaal voor de Ringtrambus: de vlotte verbinding van De Lijn doorheen de Noordrand naar Vilvoorde, Brussels Airport en UZ Brussel”, vertelt minister Peeters.   

>> de Ringtrambus

Nog verbeteringen 

De komende jaren zijn er nog verbeteringen gepland op de Woluwelaan. Vanaf eind juli trekt de Werkvennootschap de vrije bedding van de Ringtrambus door, van aan het kruispunt met de Haachtsesteenweg tot aan de verbinding met de ring in Diegem. Half 2024 start het Agentschap Wegen en Verkeer met deelprojecten 3 en 4 van de herinrichting van de Woluwelaan: de herinrichting van het kruispunt van de Haachtsesteenweg en de herinrichting van het kruispunt van de Kerklaan. Die twee kruispunten worden overzichtelijker en veiliger.  

>> de werken van De Werkvennootschap in Diegem 

>> deelprojecten 3 en 4 van Wegen en Verkeer 

Langer geduurd door nutsleidingen en openleggen Woluwe 

De herinrichting van het stuk van de Woluwelaan tussen de Haachtsesteenweg en de Kerklaan (deelproject 2) duurde aanzienlijk langer dan voorzien, voornamelijk omwille van twee redenen. Ten eerste namen de voorbereidende werken van de nutsmaatschappijen veel meer tijd in dan verwacht en werd zowel de planning van de aannemer als het ontwerp daardoor aangepast. Ze verplaatsten onder andere een nutsleidingen en enkele belangrijke telecomleidingen. Ten tweede werkte De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) een plan uit voor het openleggen van de Woluwe - die dwars door het project van Wegen en Verkeer loopt - toen Wegen en Verkeer al gestart was met deelproject 2. Het project van de VMM moest goed afgestemd worden op de werken van Wegen en Verkeer en dat vroeg extra tijd. 

>> meer informatie over het openleggen van de Woluwe en de buurtparkjes