Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe brug over Brusselse Ring in Halle

Nieuwe brug over Brusselse Ring in Halle

Het was in augustus 2019 dat een vrachtwagen onder de brug van Drasop in brand schoot en daarbij een van de stalen liggers ernstig beschadigde. Door het voorval is de brug over de Brusselse Ring sindsdien afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Voor voetgangers en fietsers bleef de brug wel steeds toegankelijk. Op 28 november werd de omgevingsvergunning toegekend voor de bouw van een nieuwe brug. Verwacht wordt dat de werken in het late voorjaar van 2023 van start kunnen gaan. Verwachte einddatum van de werken: zomer 2024. Op de nieuwe brug zal gemotoriseerd verkeer opnieuw toegelaten zijn, maar zullen vooral voetgangers en fietsers voldoende ruimte krijgen. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters:De nieuwe brug is vooral bedoeld voor wandel- en fietsverkeer, maar ook lokaal autoverkeer kan zich via de brug verplaatsen. Met een breed voet- en fietspad langs beide kanten van de brug, kunnen wandelaars en fietsers op een veilige en comfortabele manier de Brusselse Ring oversteken. Dit sluit aan bij mijn beleid waarin een grote focus ligt op de veiligheid van onze actieve weggebruikers. Dankzij de nieuwe brug, die volledig uit beton zal worden opgebouwd, zal er vanaf de zomer van 2024 - de geplande einddatum van de werken - opnieuw een lokale verbinding bestaan tussen Buizingen enerzijds en Dworp anderzijds. Met dit project kan er alweer een brug van de lijst prioritaire kunstwerken geschrapt worden en verdwijnt er een brug in zeer slechte staat.”

Minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts: “Oprechte dank voor de correcte uitvoering van eerder gedane beloftes. Deze brug is voor vele mensen immers een cruciale verbinding tussen Halle en Beersel.

Voor meer informatie, o.a. een (technisch) plan van de nieuwe brug: www.wegenenverkeer.be/halle

Nieuwe brug op maat van de actieve weggebruiker

De brug van Drasop wordt niet gerenoveerd, maar wel volledig vervangen. Een renovatie zou niet enkel duurder zijn, maar ook minder duurzaam. “Het ontwerp van de nieuwe brug houdt rekening met het lokale karakter van de omgeving en de functie van de brug als vlotte en comfortabele fietsverbinding”, vervolgt minister Peeters. “Dat betekent: meer plaats voor voetgangers en fietsers, minder plaats voor gemotoriseerd verkeer en een smallere brug. Zo komen op de brug twee voet- en fietspaden van telkens 2,5 meter breed.” Voor auto’s is in het midden van de weg een strook van 3 meter breed voorzien, zodat automobilisten beurtelings over de brug kunnen rijden. Er komen verkeerslichten aan weerskanten van de brug om het verkeer te regelen. Door auto’s beurtelings door te laten, wordt  sluipverkeer ontmoedigd. Er werd overwogen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te verhogen door een niet-overrijdbare drempel te voorzien tussen de rijweg en het voet-/fietspad. Maar hieraan kon niet tegemoet gekomen worden, omdat hulpverleners - zoals de brandweer - dan geen vlotte passage via de brug kon worden gegarandeerd. 

Start werken voorzien in voorjaar 2023 

Momenteel zoekt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) naar een geschikte aannemer. Deze start in het voorjaar van 2023 met de afbraak van de huidige brug en de bouw van de nieuwe. Omdat de nieuwe brug een stuk hoger komt te liggen zullen er eerst voorbereidende werken plaatsvinden. Daarbij worden de bestaande bomen van de talud aan de kant van Halle gerooid, waarna de talud kan worden verhoogd en de grote werken kunnen starten. Eens de nieuwe brug gebouwd is, worden er ter compensatie van de gerooide bomen nieuwe bomen aangeplant. Zo blijft het groene karakter van de brug van de Drasop behouden. 

Ring een nacht volledig afgesloten voor afbraak brug 

Omdat de bouw van de brug grotendeels gecombineerd zal worden met de bouw van het ecoduct aan het Hallerbos iets verderop, kan de hinder zoveel mogelijk worden beperkt. Tijdens de afbraak van de bestaande brug zal de Brusselse Ring (R0) voor één nacht volledig worden afgesloten. Gedurende de bouw van de nieuwe brug zal het verkeer over versmalde rijstroken moeten rijden, op één rijweghelft. Daarbij blijven steeds drie versmalde rijstroken in gebruik in beide richtingen. Om voldoende plaats te maken, zullen er tijdelijke verhardingen worden aangelegd in de zij- en middenberm. Zodra er meer duidelijkheid is over de planning en signalisatie, kan je die informatie vinden via www.wegenenverkeer.be/halle



>> Lees hier meer over het ecoduct Hallerbos