Overslaan en naar de inhoud gaan

Na één maand 10.000 ritten voor lift Sint-Annatunnel op linkeroever

Na één maand 10.000 ritten voor lift Sint-Annatunnel op linkeroever

Vandaag (12 augustus 2022), rond de middag, heeft de gerenoveerde lift van de Antwerpse Sint-Annatunnel op linkeroever de kaap van 10.000 ritten overschreden. De lift werd na een grondige renovatie van zes maanden in ere hersteld en op 11 juli 2022 terug in dienst genomen. Na één maand heeft de vernieuwde lift dus al heel wat ritten op de teller. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De lift op linkeroever werd volledig onder handen genomen. Zowel de achterliggende installaties als het veiligheidsmechanisme zijn gemoderniseerd, met respect voor het historisch karakter van de Sint-Annatunnel. De positieve reacties van tunnelgebruikers, over de renovatie en hoe de lift eruit ziet, stemmen ons blij.”

Tevreden over ingebruikname lift 

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blikt tevreden terug: de aannemer was dagelijks aanwezig om bijsturingen te doen: zo zijn de bedieningsknoppen in de lift slimmer gemaakt en heeft de aannemer verder gewerkt aan de fijnregeling van de liftbesturing. Dat gebeurde grotendeels terwijl de lift in dienst was. 

Zowel het uitzicht van de lift als het comfort is er sterk op vooruit gegaan. De nieuwe verlichting is bijvoorbeeld beter en er zijn geen schokkende bewegingen meer als de lift vertrekt. Er wordt ook gebruik gemaakt van een nieuw beveiligingssysteem voor het sluiten van de liftdeuren”, gaat minister Peeters verder.

Nieuw sluitingsmechanisme liftdeuren: principe van de metro 

Voorheen gingen de liftdeuren volledig terug open als iemand nog snel in de lift sprong. Dat zorgde voor vertragingen vooraleer de lift naar boven of beneden kon gaan, omdat de deuren soms meerdere malen opnieuw openden.

Bij de renovatie is ervoor gekozen om over te schakelen naar het ‘metrosysteem’. Dat betekent dat de deuren niet meer opengaan als een persoon gedetecteerd wordt. In plaats daarvan stoppen de deuren even en gaan dan verder dicht. Dat kan vier maal herhaald worden. Erna volgt een belsignaal waarna de deuren zich onherroepelijk sluiten. Ook als iemand gedurende meer dan 20 seconden in de deuropening blijft staan om enkele nakomers op te wachten, zal een belsignaal klinken en sluiten de deuren alsnog. Als ze dan toch nog geblokkeerd worden, valt de lift in beveiliging en is een interventie van de aannemer noodzakelijk, net zoals bij een metro- of treinstel.

Tijdens de voorbije weken waren zo enkele interventies van de aannemer nodig. Tot vijf keer toe werd de lift geblokkeerd door fietsers die hun fietswiel tussen de laatste centimeters van de sluitende deuren staken. AWV roept de tunnelgebruikers op om niet meer de lift in te springen als de deuren aan het sluiten zijn.

Renovatiewerken lopen door

In de liftkooi op linkeroever installeert AWV dit najaar nog een infoscherm. Daarop komen algemene boodschappen of kunnen bijvoorbeeld camerabeelden uit de liftschacht getoond worden.

Ondertussen draait ook de renovatie van de lift op rechteroever op volle toeren”, vult minister Peeters aan. “De lift zal, als alles goed gaat, op het einde van het jaar klaar zijn. De Sint-Annatunnel is van onschatbare waarde voor de Antwerpse mobiliteit. De renovatie zorgt ervoor dat we terug een tunnel zullen hebben met betrouwbare liften, zodat fietsers en voetgangers zich vlot kunnen verplaatsen in Antwerpen.”

Op dinsdag 23 augustus, van 07u00 tot ongeveer 20u00, zal het plein Sint-Jansvliet deels afgesloten worden. AWV verwacht dan de levering van groot materiaal voor de werken op rechteroever. Fietsers en voetgangers die de tunnel willen gebruiken, zullen een andere ingang kunnen nemen aan de kant van de Schelde. Die kleine verandering wordt ter plaatse aangegeven.

Meer informatie en foto’s 

Op deze website staan enkele fotoreportages van de renovatiewerken. Je leest er ook meer info over de werken. Op de hoogte blijven van al het nieuws over de Sint-Annatunnel? Installeer de app ‘Fietsverbindingen Schelde’.