Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruispunt Antwerpseweg (N12) met Lilsedijk en Sint-Corneliusstraat in Beerse krijgt Hoppinpunt

Kruispunt Antwerpseweg (N12) met Lilsedijk en Sint-Corneliusstraat in Beerse krijgt Hoppinpunt

Vanaf maandag 4 maart voert een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aanpassingen uit aan het kruispunt van de Antwerpseweg (N12) met de Lilsedijk en de Sint-Corneliusstraat in Beerse. De ingrepen moeten de verkeersveiligheid verhogen. Daarnaast worden bushaltes ‘Beerse Lilsedijk’ ingericht tot toegankelijke haltes. De werken kaderen in de aanleg van een nieuw Hoppinpunt. AWV werkt in twee fases en  voor vier maanden.

Om de verkeersveiligheid op het kruispunt te verhogen, zorgt AWV voor een nieuw wegdek in asfalt. Ook de betonnen fietspaden krijgen een asfaltlaag. “Een nieuwe lichtenregeling maakt het kruispunt volledig conflictvrij voor fietsers en voetgangers. Daarnaast worden bushaltes ‘Beerse Lilsedijk’ toegankelijk gemaakt, zodat onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden vlot en veilig kunnen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Ten slotte zorgt het agentschap in samenwerking met de gemeente voor een nieuwe overdekte fietsenstalling,” aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Hoppinpunt

De nieuwe bushaltes en fietsenstalling kaderen in de inrichting van een Hoppinpunt. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Centraal in deze mobiliteitsvisie staat combimobiliteit: het combineren van verschillende vervoermiddelen om de bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. 

Vier maanden werken, uitvoering in twee fases

De werken starten op maandag 4 maart en duren in totaal vier maanden. De aannemer werkt in twee fases. Tijdens fase 1a voeren de nutsmaatschappijen gedurende één maand ingrepen uit aan de noordzijde van het kruispunt. Tijdens fase 1b werkt AWV gedurende anderhalve maand aan dezelfde zijde. Tijdens de tweede fase van de werken is de zuidzijde van het kruispunt aan de beurt. Die werkzaamheden duren eveneens anderhalve maand.

Ter voorbereiding van de nutswerken legt netbeheerder Fluvius een middenspanningsleiding aan en voert ze ingrepen uit aan de openbare verlichting. Die werken starten op maandag 26 februari en duren tot en met vrijdag 2 maart. Fietsers en voetgangers ondervinden plaatselijk hinder.

Omleiding voor gemotoriseerd verkeer en fietsers

Gedurende de volledige periode van de werken is doorgaand gemotoriseerd verkeer richting Turnhout niet mogelijk op de N12. Omrijden kan via de Beemdenstraat – Rouwbergskens – Toekomstlaan – Dageraadlaan. Richting Antwerpen kan men de Antwerpseweg wel steeds passeren. Zijstraten Lilsedijk en Sint-Corneliusstraat zijn niet toegankelijk vanaf de gewestweg. Fietsers richting Malle volgen tijdens fase 1a en 1b eveneens een omleiding. Deze loopt via de Egelspoelstraat – Rerum Novarumlaan – Zomerstraat om via de doorsteek de N12 te bereiken. Richting Turnhout kan men het fietspad langs de N12 gebruiken. Tijdens fase twee rijdt fietsverkeer in beide richtingen over het fietspad langs de N12. De werken hebben eveneens invloed op de dienstregeling van De Lijn.

Weersgevoelig

De huidige planning van de werken werd opgemaakt onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen. De meest actuele info is steeds beschikbaar op www.wegenenverkeer.be/beerse.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) investeert historisch hoge bedragen in veilige en comfortabele fietspaden. In 2021, 2022 en 2023 ging het om respectievelijk 200, 181 en 176 miljoen euro. In 2024 wordt nog eens 220 miljoen euro geïnvesteerd. 

Sinds 2022 werken we aan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen, bovenop net geen 380 km vernieuwd fietspad via extra relancemiddelen. Ook onderhouden we vaker onze fietspaden met nieuwe markeringen, extra veegbeurten of het scheren van hagen. De inspanningen zorgden voor een beter fietsrapport met hogere scores op veiligheid en comfort van fietspaden tegenover het vorige meetjaar.