Overslaan en naar de inhoud gaan

Herseltsesteenweg krijgt veilige fietspaden en nieuwe riolering: herinrichting start op 21 september

Herseltsesteenweg krijgt veilige fietspaden en nieuwe riolering: herinrichting start op 21 september

Het Agentschap Wegen en Verkeer start woensdag 21 september met de herinrichting van de Herseltsesteenweg (N19) in Aarschot. “Tussen de provinciegrens met Antwerpen en de Kerkstraat krijgt de gewestweg nieuwe fietspaden, een gescheiden riolering en ook het gevaarlijk kruispunt met de Oude Mechelsebaan wordt aangepakt”, duidt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. De werken duren tot het najaar van 2023. Tot dan wordt de weg volledig afgesloten voor doorgaand verkeer.

In fases van Herselt naar Aarschot

Eerder dit jaar waren de nutsmaatschappijen al aan het werk op de Herseltsesteenweg. Zij verplaatsten hun leidingen voor water, telecom en elektriciteit als voorbereiding op de herinrichting. Op woensdag 21 september gaan de hoofdwerken van start. De aannemer van Wegen en Verkeer begint ter hoogte van de Kalsterloop, de grens met de provincie Antwerpen. De werf schuift daarna steeds verder op richting Aarschot. Tegen het najaar van 2023 moet de nieuwe Herseltsesteenweg helemaal klaar zijn.

Omleidingen voor fietsers en auto’s

Vanaf 21 september wordt de Herseltsesteenweg opnieuw helemaal afgesloten voor doorgaand verkeer, net zoals eerder dit jaar. Enkel bewoners, handelaars en hun klanten mogen de weg gebruiken, het andere verkeer moet een omleiding volgen. De omleiding voor fietsers loopt in beide richtingen via de parallelle fietssnelweg F106 Aarschot-Herentals. Voor auto’s zijn er twee omleidingen in beide rijrichtingen aangeduid tussen Herselt/Ramsel en Aarschot. Een eerste omleiding via de Liersesteenweg (N10) en de Mechelbaan, om via Plankenbrug opnieuw aan te sluiten op de Herseltsesteenweg. Een tweede omleidingsroute stuurt autoverkeer via de Wolfsdonksesteenweg en de Vleminkstraat/Gijmelsesteenweg. Zwaar doorgaand vrachtverkeer rijdt om via de E313 en E314.

> Bekijk kaartmateriaal van alle omleiding

Waarom kan de Herseltsesteenweg niet open blijven?

Omwille van technische en veiligheidsredenen is het niet mogelijk om de Herseltsesteenweg gedeeltelijk open te houden en verkeer langs de werken te sturen. De gewestweg is simpelweg niet breed genoeg om een brede veiligheidszone te voorzien naast de bouwput. Bovendien maakt de specifieke ligging van de riolering het onmogelijk de werken op te splitsen in twee weghelften. Daarom koos Wegen en Verkeer ervoor de volledige breedte van de weg in een keer op te breken. Op die manier is er meer hinder, maar de werken duren wel veel minder lang. 

Veilig fietsen langs de Herseltsesteenweg

De komende maanden krijgt de Herstelstesteenweg een echte make-over. In plaats van smalle fietspaden komen er brede fietspaden met een veiligheidsrand of groenzone tussen fietsers en auto’s. Het kruispunt met de Oude Mechelsebaan wordt ook helemaal heraangelegd. De onoverzichtelijke situatie van vandaag maakt plaats voor een kruispunt met afslagstroken, veilig afgescheiden fietspaden en nieuwe, moderne bushaltes. 

> Actuele informatie over de werken op wegenenverkeer.be/herseltsesteenweg