Herinrichting A12/N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid: haalbaarheid onderzocht voor een centrale baan openbaar vervoer
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil vijf gevaarlijke kruispunten op de A12 en N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid grondig herinrichten om de veiligheid en doorstroming voor alle weggebruikers te verbeteren. In maart 2024 koos de Vlaamse Regering een voorkeursalternatief. De voorwaarde werd gesteld om bijkomend onderzoek uit te voeren naar de haalbaarheid en technische inpasbaarheid van een centrale busbaan in het voorkeursalternatief. De resultaten van het extra studiewerk liggen nu op tafel.
De studieopdracht voor de herinrichting van de A12 en N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid, om vijf gevaarlijke kruispunten weg te werken, ging in november 2020 van start. De doelstellingen van het project zijn ambitieus. Om eraan te voldoen zijn ingrijpende aanpassingen noodzakelijk. Daarom werden voor de realisatie van een herinrichting alle mogelijke alternatieven, en gevolgen ervan op mens en milieu, grondig bestudeerd. Na een intensief participatietraject werden in het najaar van 2023 drie haalbare alternatieven voorgesteld aan het grote publiek. Op 8 maart 2024 maakte de Vlaamse Regering haar keuze voor voorkeursalternatief A bekend. In dat alternatief worden de drie grootste kruispunten ondertunneld.
Onderzoek naar een centrale of hybride baan voor het openbaar vervoer
Hoewel het voorkeursalternatief niet voorzag in een centrale busbaan, vroeg de Vlaamse Regering om bijkomend te onderzoeken of een aparte baan voor het openbaar vervoer (OV-baan) toch mogelijk is. Dat blijkt technisch haalbaar te zijn, maar het vraagt aanzienlijke civieltechnische ingrepen zoals bredere tunneltoeritten en meer ruimte op straatniveau. AWV onderzocht samen met het studieteam ook een hybride optimalisatie van het voorkeursalternatief. Daarbij loopt een centrale OV-baan van Wilrijk tot in het centrum van Aartselaar. Vanaf daar rijden de bussen richting Boom opnieuw langs de buitenzijden van de N177.
Beide optimalisaties tonen voordelen op vlak van veiligheid en doorstroming voor het openbaar vervoer, waaronder snellere en meer conflictvrije verbindingen. De maatschappelijke baten zijn duidelijk en de milieueffecten blijven beperkt. Zo is er iets minder ruimte voor groen, maar de impact op waterinfiltratie, ecologie en leefkwaliteit blijft verwaarloosbaar.
Meer informatie
Surf naar wegenverkeer.be/A12 om meer te weten te komen over de studie en hoe het bijkomende onderzoek is verlopen.