Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote verkeershinder door afsluiting Provinciebaan-Dijlebrug vanaf 25 september

Grote verkeershinder door afsluiting Provinciebaan-Dijlebrug vanaf 25 september

Vanaf 25 september is de Provinciebaan tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de brug aan Werchter volledig afgesloten voor alle verkeer tot de zomer van 2024. Om veiligheidsredenen wordt gelijktijdig de straat Dijlekant richting Wakkerzeel afgesloten voor al het verkeer. Voor alle verkeer gelden omleidingsroutes. Wegen en Verkeer verwacht heel wat hinder met aanzienlijke vertragingen voor het verkeer in de regio. Wie niet in de directe omgeving van de brug moet zijn, kan dit beter vermijden.

Tot half november 2023 wordt er door de nutsmaatschappijen gewerkt aan de effectieve verplaatsing en vernieuwing van nutsleidingen (gas, water, elektriciteit en telecom) tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de Haachtsesteenweg. Daarna start de aannemer van Wegen en Verkeer met de werken aan de afbraak en opbouw van de brug. Wie zich inschrijft op de digitale nieuwsbrief via de website blijft snel op de hoogte van de werken.

Vanaf 25 september Provinciebaan tot zomer 2024 afgesloten

In de nacht van 24 op 25 september zal de Provinciebaan volledig afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Op dat moment wordt de Dijlekant ook voor alle verkeer afgesloten. Voor de ruime omgeving is een hinderfiche opgesteld met alle info en verduidelijkend kaartmateriaal van de omleidingen voor fiets-, bus-, auto- en vrachtverkeer. Deze fiche is samen met een bewonersbrief in meer dan 15.000 brievenbussen in Rotselaar, Werchter, Wezemaal en Haacht beland.

Kort overzicht hinder vanaf 25 september

  • Voetgangers kunnen aan beide kanten van de brug langs de werfzone stappen, maar niet over de Dijle.
  • Fietsers kunnen via het jaagpad langs de Demer, het Meanderspad, Vakenstraat, Terheidelaan, Torenhoflaan, Torenstraat en Provinciebaan.
  • Bussen 333, 433, 500, 512 en 513 van De Lijn volgen vanaf maandag 25 september 2023 een omleiding via Werchter-Brug, Haachtstesteenweg, Wijgmaalsesteenweg, Wakkerzeelsebaan, Vijfde Liniestraat, Rodenbachlaan tot aan GC 'de Mena'. De haltes op de Provinciebaan worden niet bediend. Raadpleeg vooraf: delijn.be/routeplanner.
  • Lokaal gemotoriseerd verkeer kan in beide richtingen rijden via de Haachtsesteenweg/Werchtersesteenweg (N21), de Wijgmaalsesteenweg/Wakkerzeelsebaan langs de Vaart en de Aarschotsesteenweg (N19).
  • Doorgaand en zwaar (vracht)verkeer wordt sterk aangeraden de omgeving van Rotselaar en het lokale wegennet te vermijden. Wie toch in de buurt moet zijn, volgt in beide richtingen een omleiding via de Haachtsesteenweg/ Werchtersesteenweg (N21), Leuvensesteenweg/ Mechelsesteenweg (N26), de E314 afrit Holsbeek (nr. 21) Steenweg op Holsbeek (N229) en de rotonde in Rotselaar richting de Stationsstraat en Provinciebaan.

Ga naar de hinderfiche

Nieuwe brug met oog voor het milieu

In 2018 stelde het Agentschap Wegen en Verkeer een verzakking in het wegdek van de Dijlebrug vast. Om de veiligheid te verzekeren, werd er sindsdien in sneltempo werk gemaakt van een nieuwe brug. 

"De 70 jaar oude Dijlebrug wordt vanaf midden november na de voorbereidende werken volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe, veilige brug. Die is met 28 meter dubbel zo lang en houdt rekening met het beschermde natuurgebied erlangs. Onder de brug komt een faunapassage van 2 meter hoog. Hier kunnen grotere dieren de Dijle volgen zonder de drukke weg te moeten oversteken. In samenwerking met Aquafin komt er gescheiden riolering tussen de Dijlebrug en de Haachtsesteenweg (N21). We vernieuwen er de weg met een beveiligde oversteekplaats voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de zijstraat Dijlekant en leggen fietspaden van 2m breed aan.", aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Actuele informatie is terug te vinden op wegenenverkeer.be/dijlebrug.

OverBruggen

OverBruggen is een programma van de Vlaamse overheid om verouderde bruggen versneld te vernieuwen. Door deze inhaaloperatie wil Vlaanderen de veiligheid garanderen en de beschikbaarheid van deze kritieke schakels in het verkeersnetwerk versterken. De nieuwe bruggen moeten toekomstbestendig zijn en voldoen aan hedendaagse klanteneisen, zoals bredere fietspaden en verhoogde veiligheidsvoorzieningen.