Overslaan en naar de inhoud gaan

Doorstart voor project doortrekking N171 in Rumst: uitwerking voorkeursalternatief tot concreet ontwerp gaat van start

Doorstart voor project doortrekking N171 in Rumst: uitwerking voorkeursalternatief tot concreet ontwerp gaat van start

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zet een nieuwe stap in het project voor de doortrekking van de N171 in Rumst, tussen de rotonde op de N177 (Antwerpsestraat) boven de A12 en de Eikenstraat. AWV stelde een studie- en ontwerpteam aan om het gekozen alternatief samen met de buurt uit te werken tot een volledig uitvoerbaar ontwerp. De werken op het terrein zouden ten vroegste starten in 2028.

De Vlaamse overheid wil de Rupelregio beter aantakken op belangrijke verkeersaders van het hogere wegennet, de industrieterreinen vlotter ontsluiten en het sluipverkeer uit de dorpskernen van Rumst, Aartselaar en Boom weren. Dat gebeurt in drie grote fases, waarvan de eerste twee gerealiseerd zijn. Maar om het sluipverkeer uit de woonwijken te houden, en het zwaar verkeer in het bijzonder, maakt AWV werk van de derde en laatste fase: de doortrekking van de N171, tussen de rotonde op de N177 en de Eikenstraat.

Van voorkeursalternatief naar concreet ontwerp

Verschillende verkeersoplossingen werden in de voorgaande studie onderzocht. In de zomer van 2023 werd het zogenaamde doorstromingsalternatief gekozen voor verdere uitwerking. Dat alternatief wikkelt het verkeer veilig en vlot af via ongelijkvloerse kruispunten. Het biedt een betere ontsluiting van de regio en zorgt voor minder verkeer door de dorpskernen.

"Met de doorstart van de studie zetten we opnieuw een belangrijke stap vooruit voor de mobiliteit in de Rupelstreek", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder. "De doortrekking van de N171 zorgt niet alleen voor een veilige en vlottere doorstroming van het verkeer, maar verhoogt ook de leefkwaliteit in de dorpskernen. Daarom geef ik AWV groen licht om het studietraject nu verder te zetten en een volledig uitvoerbaar plan uit te werken. Net als in de voorgaande fases van het project blijven we inzetten op een doordachte aanpak waarbij we in nauw overleg gaan met de omgeving."

De keuze voor het doorstromingsalternatief kwam er na een grondige evaluatie van meerdere scenario’s. Die afweging gebeurde op basis van verkeerstechnische analyses, de impact op de omgeving en de input van buurtbewoners en lokale besturen. AWV heeft het geleverde studiewerk en alle reacties gebundeld in een eindrapport dat als basis dient voor de verdere uitwerking.

Ontwerpteam aan de slag samen met de omgeving

Begin april 2025 stelde AWV het studie- en ontwerpteam aan voor de technische uitwerking van het project. Studiebureau Arcadis zal het verdere verloop in goede banen leiden. De uitwerking van het ontwerp van de open ruimte, en fiets- en wandelpaden, vertrekt vanuit de input die buurtbewoners gaven tijdens de laatste dialoogmarkt in maart 2024. Ook in de toekomst blijft de omgeving actief betrokken om mee te denken over de concrete invulling van de omgeving.

"De doortrekking van de Expresweg is een belangrijk project voor Rumst: het zorgt voor minder doorgaand verkeer in onze woonkernen en verhoogt de verkeersveiligheid voor onze inwoners", vertelt schepen van mobiliteit Geert Antonio. "Tegelijk blijven we als lokaal bestuur aandacht vragen voor een goede inpassing in de omgeving en voor de leefbaarheid boven de toekomstige onderdoorgang ter hoogte van Het Boske. We zijn tevreden dat AWV daar opnieuw in dialoog over gaat met de buurt."

"Net zoals het lokaal bestuur Rumst juichen we in Aartselaar toe dat de Vlaamse overheid blijvend inzet op een realisatie van de doortrekking van de N171", vult schepen van mobiliteit Bart Lambrecht verder aan. "Het project is cruciaal om het grote aandeel sluipverkeer uit onze dorpskern en wijken te houden. Dat verkeer gebruikt nu noodgedwongen ons gemeentelijk wegennet als verbinding tussen de N177 en de N171. Bovendien zien we de doortrekking het liefst geopend vooraleer de Vlaamse overheid werk maakt van de omvorming van de A12 en het aanpakken van de zwarte kruispunten op ons grondgebied. Het zijn beide zeer belangrijke projecten voor de gemeente Aartselaar om de verkeersafwikkeling in de regio optimaal te doen functioneren. We kijken er dan ook naar uit om samen met AWV en de omwonenden de projecten te doen slagen."

Het project op de tijdlijn: voorlopige timing

Vooraleer de doortrekking effectief kan starten, moet AWV nog heel wat stappen doorlopen. Het agentschap mikt op de zomer van 2026 om een uitgewerkt ontwerp te kunnen voorstellen. Daarna kan de aanvraag gedaan worden voor het bekomen van een omgevingsvergunning. Het team hoopt op een vergunning en een definitieve goedkeuring van het milieueffectrapport tegen 2027. Nadien volgt dan een aanbestedingsprocedure om dan ten vroegste in 2028 de werken op het terrein aan te vatten.

De vooropgestelde timing is dus sterk onder voorbehoud van procedures en adviezen. AWV betrekt tijdig de omgeving zodra concrete stappen in zicht komen. Volg het project op de voet via de projectwebsite