De nieuwe ‘bijbel van de wegmarkeringen’ is er
Er is een nieuwe versie van de Algemene Omzendbrief nopens de Wegsignalisatie (AOWS). De ‘bijbel van de wegmarkeringen’ kreeg een update. Projectleider Kristof Mollu geeft toelichting: “Van Maaseik tot De Panne, de wegsignalisatie moet in heel Vlaanderen uniform en herkenbaar zijn.”
De Algemene Omzendbrief nopens de Wegsignalisatie (AOWS) bundelt alle regels en richtlijnen over hoe markeringen op onze wegen eruit moeten zien. Met bijna 300 pagina’s is de AOWS eerder een boek dan een brief, vertelt Kristof Mollu. Hij leidde het project in goede banen bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Het is eigenlijk een platenboek, dat toont hoe elke wegmarkering eruitziet, welke afmetingen ze heeft en hoe ze aangebracht moet worden. De omzendbrief biedt een volledig overzicht van alle wegmarkeringen die we in Vlaanderen gebruiken.”
Overal in Vlaanderen dezelfde wegmarkeringen
“De omzendbrief wordt ook wel eens de ‘bijbel van de wegmarkeringen’ genoemd”, lacht Kristof. “Niet alleen de medewerkers van AWV volgen de richtlijnen strikt op. Ook voor lokale besturen en voor de aannemers die de wegsignalisatie aanbrengen, is het een leidraad. Een deel van de wegmarkeringen is vastgelegd in de wegcode, zoals de afmetingen van een zebrapad. Voor heel wat andere markeringen, zoals fietspictogrammen, is dat niet het geval. Met de omzendbrief zorgen we ervoor dat iederéén die zich bezighoudt met wegsignalisatie dezelfde taal spreekt.”
“Het is belangrijk dat een markering er in West-Vlaanderen hetzelfde uitziet als in Limburg. Zo blijft het wegbeeld voor weggebruikers herkenbaar, ongeacht waar ze rijden. Dat is essentieel voor de verkeersveiligheid.”
“AWV of de lokale besturen kunnen de omzendbrief gebruiken om de aannemers die de wegmarkeringen plaatsen heel nauwkeurig te briefen. Die aannemers en hun medewerkers kunnen het handboek ook zelf nog eens gebruiken als naslagwerk, voor een dubbelcheck om zeker te zijn dat ze de wegmarkering op dezelfde uniforme manier aanpakken.”
Een levend document
Elke drie tot vijf jaar krijgt de omzendbrief een nieuwe update. De vorige edities dateren van 2014, 2019 en 2022. “We beschouwen dit als een levend document,” benadrukt Kristof. “De verkeersrealiteit verandert. Er komen nieuwe inzichten en we krijgen waardevolle feedback van lokale besturen en van de mensen op het terrein. Soms lijkt iets logisch in theorie, maar bots je op straat bij de uitvoering op praktische problemen. Die input gebruiken we om verbeteringen aan te brengen.”
“De nieuwe versie bevat verschillende aanpassingen en verfijningen. Die hebben we allemaal netjes opgelijst in hoofdstuk 1.2. Soms gaat het om foutjes of verduidelijkingen, soms om echte inhoudelijke updates. Zo hebben we bijvoorbeeld de richtlijnen voor de ‘opgeblazen fietsopstelstrook’ aangepast, de voorsorteerstrook voor fietsers. De ervaring leerde dat we fietsers beter wat verder voor de vrachtwagens positioneren, met een buffer van twee meter om de dode hoek te vermijden. Daar kunnen wij en élke Vlaamse gemeente voortaan rekening mee houden.”
"Lokale besturen kunnen de omzendbrief gebruiken om de aannemers die de wegmarkeringen plaatsen heel nauwkeurig te briefen.”
Agentschap Wegen en Verkeer werkte de ‘bijbel van de wegmarkeringen’ uit, samen met partners als De Lijn en de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten). Iedereen kan de AOWS eenvoudig online raadplegen. “We hebben het boek zo samengesteld dat je het ook makkelijk kan afdrukken”, voegt Kristof toe. “De figuur staat telkens op de rechterpagina. Op de linkerpagina vind je tekst en uitleg. Heel overzichtelijk, om iedereen op één heldere lijn te krijgen.”
Download de omzendbrief
Download hier de Omzendbrief nopens de Wegsignalisatie (PDF) en de bijlage (PDF).