Overslaan en naar de inhoud gaan

Brusselse ring opnieuw open na afbraak Drasopbrug in Halle

Brusselse ring opnieuw open na afbraak Drasopbrug in Halle

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft op zondag 24 september om 9u de Brusselse ring (R0) in Halle opnieuw opengesteld. Afgelopen nacht brak een aannemer de brug van Drasop af die in 2018 ernstig beschadigd werd bij een aanrijding. Op maandag 25 september wordt gestart met de bouw van de nieuwe brug. Die zou volgens de huidige planning klaar moeten zijn in de zomer van 2024.

Oude brug van staal en beton

De oude, beschadigde brug bestond uit stalen liggers en een betonnen brugdek. De aannemer brandde eerst op acht plaatsen de liggers door, om de brug te verzwakken. Rond middernacht werden de pijlers stuk ‘geschoten’ en kon het brugdek naar beneden vallen. De rest van de nacht was nodig om puin te ruimen. 

Versmalde rijstroken tot zomer 2024 

Op maandag 25 september start een aannemer met de bouw van de nieuwe brug aan Drasop. De aannemer start met werken op de weghelft waar in de normale toestand zonder werken het verkeer richting Ittre/Charleroi rijdt: 

  • het verkeer dat van Groot-Bijgaarden komt en richting Ittre/Charleroi rijdt, wordt via een opening in de middenberm naar de andere weghelft geleid. Zij rijden daar over drie versmalde rijstroken. 
  • het verkeer dat van Ittre/Charleroi komt en richting Groot-Bijgaarden rijdt momenteel al op twee versmalde rijstroken, omdat Wegen en Verkeer momenteel een ecoduct bouwt ter hoogte van de Vlasmarktdreef. Die verkeerssituatie wderd nu doorgetrokken tot aan de werf van Drasop. Die bestuurders zullen nu dus iets langer op een versmalde rijweg (van twee i.p.v. drie rijstroken) rijden. 

De werfinrichting met de versmalde rijstroken zal in voege blijven tot aan het einde van de werken (zomer 2024). Begin 2024 zal de werfinrichting wel omwisselen. Dan zal het verkeer dat richting Groot-Bijgaarden rijdt naar de andere weghelft geleid worden.  De verdeling van de rijstroken blijft wel hetzelfde: rijrichting Ittre/Charleroi behoudt tot het einde van de werken drie versmalde rijstroken, rijrichting Groot-Bijgaarden drie. 

Tegelijk met bouw Ecoduct Hallerbos
 

Wegen en Verkeer bouwt de brug van Drasop bewust tegelijkertijd met het Ecoduct Hallerbos iets verderop, dat het agentschap bouwt in samenwerking met het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Door de twee werven te combineren kan dezelfde werfinrichting en signalisatie gebruikt worden voor twee werven. En zo ondervindt de weggebruiker niet nodeloos twee keer hinder.  

>> meer informatie over het Ecoduct Hallerbos

Stalen ligger beschadigd na ongeval 

Sinds augustus 2018 is de brug van Drasop afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het was toen dat een vrachtwagen onder de brug in brand schoot en daarbij een van de stalen liggers ernstig beschadigde. Na uitvoerig onderzoek werd beslist om de brug af te breken en te vervangen door een nieuw exemplaar. 

Beurtelings autoverkeer 

De brug van Drasop verbindt Buizingen en Dworp. Er komen aan weerskanten twee voet- en fietspaden van telkens 2,5 meter breed. Voor de auto’s is er in het midden van de weg een strook van 3 meter breed, zodat automobilisten beurtelings over de brug kunnen rijden. Het autoverkeer zal geregeld worden met verkeerslichten. 

>> meer informatie op wegenenverkeer.be/drasop