Overslaan en naar de inhoud gaan

AWV zet een volgende stap richting de realisatie van de spitsstroken Lummen-Hasselt

AWV zet een volgende stap richting de realisatie van de spitsstroken Lummen-Hasselt

Om de doorstroming op de E313 te verbeteren, wil Vlaanderen de bestaande spitsstroken in Limburg doortrekken tussen Lummen en Hasselt-Oost (in beide rijrichtingen). Zo zal het verkeer ook in deze zone op bepaalde tijdstippen over drie in plaats van twee rijstroken beschikken. Na een uitgebreide MER-studie werd er eind september een omgevingsvergunning aangevraagd voor het wegvak tussen Lummen en Hasselt-West. Zopas startte het openbaar onderzoek en in het kader van deze aanvraag organiseert het Agentschap Wegen en Verkeer op 28 november een digitaal infomoment om meer toelichting te geven aan alle geïnteresseerden. Minister Peeters voorziet op haar ontwerp investeringsplan voor 2024 vijftien miljoen euro voor de uitvoering van dit project.

De bestaande pechstrook zal in elke richting ingezet worden als dynamische derde rijstrook. Zo pakken we ook hier de congestieproblematiek aan. Er dienen daardoor pechhavens aangelegd te worden om de 500 meter en seinbruggen om de 750 meter. In een eerste uitvoeringsfase gaat het over een afstand van zo’n 6 kilometer tussen het complex Lummen en Hasselt-West, in de richting van Luik. Gelijktijdig zal de snelweg in deze zone uitgerust worden met een geluidsreducerend asfalt.
 

Start openbaar onderzoek omgevingsvergunning 

In het kader van het openbaar onderzoek organiseert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een digitaal infomoment op dinsdag 28 november 2023 om 19.30 uur. Tijdens het infomoment licht men samen met de partners de aanvraag tot omgevingsvergunning toe en wat dit voor de omgeving betekent. Iedereen is welkom na inschrijving via wegenenverkeer.be/E313LummenHasselt.
 

Spitsstroken tussen Beringen en Ham openen dinsdag 21/11

De nieuwe spitsstroken op de E313 tussen Beringen en Ham zijn na de laatste afwerkingen en controles klaar voor ingebruikname. De voorbije weken werden de portieken met dynamische signalisatieborden getest, de nodige verkeersborden in de zijbermen geïnstalleerd en de laatste blinde vlekken onder de seinbruggen weggewerkt. 

De ingebruikname van deze spitsstroken is een grote sprong voorwaarts voor de mobiliteit in de regio. Het gebruik van deze spitsstroken zal de doorstroming verbeteren en files met daarop volgend sluipverkeer verminderen. Minister Peeters trok hiervoor 12,2 miljoen euro uit.

De spitsstroken worden vanaf dinsdag 21 november dynamisch opengesteld tussen 6 uur ‘s morgens en 20 uur ‘s avonds. Door een vlotte samenwerking tussen alle partners en gunstige werfomstandigheden zijn de werken enkele maanden vroeger klaar dan gepland. Een huzarenstukje voor een snelwegwerf met dergelijke technische installaties, configuraties en infrastructurele aanpassingen.