Overslaan en naar de inhoud gaan

AWV vernieuwt verlichting in Frans Tijsmanstunnel (R2)

AWV vernieuwt verlichting in Frans Tijsmanstunnel (R2)

Vanaf zondagavond 11 mei vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de verlichting in de Frans Tijsmanstunnel (R2). De oude lampen maken plaats voor moderne ledverlichting. De werken duren tot eind 2025. De Tijsmanstunnel is ‘s nachts telkens afgesloten in één richting van zondagavond tot vrijdagochtend. Het verkeer volgt een omleiding.

Net zoals in de Kennedytunnel (R1), Rupeltunnel (A12), en de Craeybeckxtunnel (E19), waar AWV eerder vernieuwingswerken uitvoerde, is nu de verlichting in de Tijsmanstunnel (R2) aan de beurt. Om de zichtbaarheid te verhogen, vervangt het agentschap ook in deze tunnel de oude natrium- en fluorescentielampen door duurzame ledverlichting. Daarnaast zijn de nieuwe lampen onderhoudsvriendelijker en een pak minder energieverslindend. De werkzaamheden kaderen in de grootschalige vernieuwing van Vlaamse snelwegtunnels.

Werken starten richting Nederland, omleidingen voorzien

De vernieuwing van de verlichting gaat van start op zondag 11 mei en duurt tot eind 2025. AWV werkt elke nacht, van zondagavond tot vrijdagochtend, telkens tussen 20.00 en 05.00 uur. De werkzaamheden verlopen in twee fases. Eerst is de koker richting Nederland aan de beurt. Daar wordt gewerkt tot september, met uitzondering van het zomers bouwverlof. Vervolgens werkt het agentschap in de koker richting Gent.

Lokaal verkeer dat in de haven moet zijn, volgt een omleiding via het noorden van de Scheldelaan (N101). Om verkeershinder zo veel mogelijk te beperken, raadt AWV bovenlokaal verkeer af via de Scheldelaan te rijden. Zowel Fluxys, water-link, Lantis als het havenbedrijf voeren hier momenteel werken uit. Verkeer tussen de E34/E17 in het Waasland en de A12 in het noorden van Antwerpen rijdt via de Kennedytunnel (R1).

Ook werken aan Zandvlietbrug

Van 5 t.e.m. 23 mei werkt Port of Antwerp-Bruges (POAB) aan de Zandvlietbrug. Autoverkeer (-3,5 ton) rijdt via de Frederik-Hendrikbrug of via de sluisdeur. Zwaar vervoer (+3,5 ton) wordt aangeraden het sluizencomplex te vermijden en via de R2 te rijden. Zodra de werken in de Tijsmanstunnel starten, rijdt zwaar verkeer ‘s nachts ook via het sluizencomplex. Wanneer de Frederik Hendrikbrug omhoog staat om schepen door te laten, moet vrachtverkeer wachten tot de brug weer plat ligt. POAB geeft tijdens de shiftwissels (21.30 tot 22.30 uur) zo veel mogelijk voorrang aan het wegverkeer. Voor verkeer -3,5 ton is er geen extra hinder. Zij kunnen steeds passeren over de sluisdeur.

Meer informatie

De planning is opgemaakt onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen. De meest recente info over het project is steeds beschikbaar via wegenenverkeer.be/antwerpen. De actuele status van de tunnelsluitingen is terug te vinden via de website van het Vlaams Verkeerscentrum.