AWV stelt eerste schets vernieuwing Turnhoutsebaan (N12) in Borgerhout voor aan de buurt
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en water-link (i.s.m. Aquafin) bestuderen en plannen een volledige heraanleg van de Turnhoutsebaan (N12) in Borgerhout, tussen de Kerkstraat en de Noordersingel (R10). Sinds maart 2023 denkt AWV samen met buurtbewoners en belanghebbenden na over hoe de nieuwe Turnhoutsebaan er moet uitzien. Het projectteam stelt de startnota voor aan het brede publiek op dinsdag 17 juni.
De verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Turnhoutsebaan (N12) moeten beter. De N12 blijft in de toekomst niet alleen een verkeersweg, maar wordt ook opnieuw de bruisende ontmoetingsplek die ze ooit was. Het wordt een baan met voldoende comfort voor de lokale handelaars en ook ruimte voor groen. Sinds maart 2023 wordt samen met buurtbewoners, handelaars en experts in verschillende werksessies en tijdens publieksmomenten nagedacht over een nieuwe straat. Meerdere scenario’s werden in detail bekeken.
Waar zal je stappen, trappen en rijden op de Turnhoutsebaan?
Het studieteam heeft nu een eerste schets - het voorkeursscenario - klaar. Daarin staat concreet waar weggebruikers zullen stappen, trappen en rijden en hoeveel plaats ze krijgen. De Turnhoutsebaan is bijna overal 21,50 meter breed. Dat is helaas onvoldoende om iedere weggebruiker een eigen plaatsje te geven. Maar zowel de voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer als de auto's moeten de ruimte krijgen om zich veilig te verplaatsen. Daarom onderzocht het studieteam scenario's met gemengd verkeer. De voor- en nadelen van elke optie werden besproken tijdens de werksessies met de buurt. Op basis van alle input gaat het team voor een scenario waarin de bus en de auto op één plaats
rijden. Deze rijbaan is 6,70 meter breed. De fietsers fietsen op twee aparte, veilige fietspaden van telkens 2 meter breed. Ook voetgangers krijgen hun eigen plek. Er wordt gestreefd naar een voetpad met een breedte van 2,50 meter. Er zal dan ook nog voldoende ruimte zijn voor groen, parkeren, laden en lossen, en verblijfsruimte.
AWV stelt de zogenaamde startnota, vandaag (dinsdag 17 juni), voor aan het brede publiek tijdens een infomarkt. Een maquette en impressiebeelden tonen hoe de baan eruit zou kunnen zien. Bezoekers krijgen ook de kans om vragen te stellen aan het projectteam.
Van een eerste schets naar een gedetailleerd ontwerp
Een gedetailleerd ontwerp voor de nieuwe N12 is er nog niet. Dat werkt AWV intussen verder uit, samen met de projectnota. Om tot dit ontwerp te komen, blijft het agentschap de verschillende belanghebbenden en de buurt betrekken. Zo wordt de verdeling nog besproken van de ruimte in groen, parkeerplaatsen, laad- en loszones, fietsparkeren en de verblijfsruimte. Daarnaast volgt nog de concrete uitwerking van hoe kruispunten en oversteekplaatsen er kunnen uitzien.
Volgende stappen
AWV hoopt in het begin van het najaar de projectnota op te leveren. Het doel is om tegen eind 2025 dan een aanvraag te doen voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Indien die procedures vlot lopen, zouden de werkzaamheden op het terrein ten vroegste midden 2026 van start kunnen gaan. De meest recente info over het project is steeds beschikbaar via de website van AWV.