Overslaan en naar de inhoud gaan

Aarschot/Begijnendijk: Werken Ter Heidelaan zitten op koers

Aarschot/Begijnendijk: Werken Ter Heidelaan zitten op koers

Wegen en Verkeer werkt sinds de zomer van 2020 aan de herinrichting van de rotonde in Begijnendijk en de vernieuwing van de Ter Heidelaan (R25) in Aarschot . De eerste fase van de werken op de Ter Heidelaan tussen het kruispunt met de Betekomsesteenweg en het kruispunt met de Nijverheidslaan zit goed op schema. Tijdens Kerst en Nieuwjaar heeft de aannemer bouwverlof tot 4 januari 2021 en is er geen activiteit op de werf. De omleiding langs de Nieuwlandlaan en de Nijverheidslaan blijft in beide richtingen ongewijzigd tot maart 2021. Het project loopt in vier grote fasen tot het najaar van 2021.

Ingrijpende asfalteringswerken van de eerste fase zijn achter de rug 

Sinds oktober werd er stevig doorgewerkt aan de aanleg van nieuwe gescheiden riolering en de heropbouw van het wegdek in de zone op de Ter Heidelaan tussen het kruispunt met de Betekomsesteenweg en het kruispunt met de Nijverheidslaan. In een laatste deelfase vonden er in de week van 14 december ingrijpende asfalteringswerken plaats. Daarvoor werd ongeveer 3350 (!) ton asfalt gebruikt. De volgende twee weken is het bouwverlof voor de aannemer en liggen de werken even stil. Vanaf 4 januari zal er weer activiteit op de werf te zien zijn.



> Bekijk enkele foto’s van de asfalteringswerken

 

Heraanleg fietspaden tussen Betekomsesteenweg en Kleine Mechelsebaan vanaf januari 

Na nieuwjaar gaat de aannemer aan de slag met de heraanleg van de fietspaden tussen het kruispunt met de Betekomsesteenweg en het kruispunt met de Kleine Mechelsebaan. Langs beide zijden van de Ter Heidelaan komen er in die zone vrijliggende en veiligere fietspaden. Volgens de huidige planning duren deze werken nog tot begin maart. Nadien start fase 2 van de werken.

 

Verkeerssituatie ongewijzigd tot maart

Voor het doorgaand verkeer blijft de verkeerssituatie nog tot maart 2021 dezelfde: wie komende van Betekom of de E314 richting de Liersesteenweg (N10) wil, of omgekeerd, moet via de Nieuwlandlaan en de Nijverheidslaan rijden.

 

Werken aan veiligere fietspaden en autoverkeer tot najaar 2021

Met dit project wil Wegen en Verkeer de rotonde beter bestand maken tegen het zwaar verkeer en de Ter Heidelaan veiliger maken voor auto’s en fietsers. Zowel de rotonde als de drie armen ervan, krijgen in een laatste fase van de werken een aantal meter doorgaand gewapend beton als nieuw wegdek. Doorgaand gewapend beton kan meer kracht opvangen van draaiend verkeer met minder spoorvorming als gevolg. Dit moet de rotonde sterker maken. Daarnaast vernieuwt Wegen en Verkeer het wegdek van de Ter Heidelaan en maakt het de gewestweg veiliger voor autoverkeer, door een aanpassing van de bocht tussen de Kleine Mechelsebaan en de Liersesteenweg. Fietsers krijgen over de volledige lengte van de projectzone vrijliggende fietspaden.

 

> Wat is de situatie na de werken?