Overslaan en naar de inhoud gaan

Trajectcontroles

Een overzicht van de trajectcontroles op autosnelwegen en gewestwegen in Vlaanderen, in beheer van AWV. Waarom kiezen we voor trajectcontroles en hoe werken ze?

Waar staan de camera´s

Status november 2020

  • Geïnstalleerd (groen): volledig aangesloten en klaar voor gebruik.
  • Installatie bezig (blauw): we zijn bezig op het terrein met voorbereidingen.
  • In voorbereiding (geel): toekomstige locatie, nog niet bezig op het terrein.

Zijn dit alle trajectcontroles?

Neen, dit is een overzicht van alle trajectcontroles die het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst. Politiezones kunnen ook zelf instaan voor de installatie van trajectcontroles, zij beslissen dat autonoom. Deze locaties zijn niet opgenomen in het kaartoverzicht.

Wat is trajectcontrole?

Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren.

Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op de stukken snelwegen met trajectcontrole:

  • aantal snelheidsovertreders (tot 127 km/uur) daalt
  • aantal zware snelheidsovertreders (meer dan 127 km/uur) zeer sterk daalt
  • aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone

De inkomsten van de boetes worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Er is ook mobiele trajectcontrole. Een mobiele trajectcontrole is snel te verplaatsen en kan dus ingezet worden op verschillende tracés en ook bijvoorbeeld tijdelijk bij wegenwerken.

Het effect van trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Trajectcontrole is niet mogelijk in de bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.