Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid van een voertuig over een langere afstand. Dit gebeurt met behulp van nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, stuurt het systeem uw gegevens door naar de federale politie. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren.
Uit een studie aan de Universiteit van Hasselt blijkt dat trajectcontroles een positief effect hebben:
- Het aantal snelheidsovertreders (tot 127 km/uur) daalt.
- Het aantal zware snelheidsovertreders (meer dan 127 km/uur) daalt sterk.
- Het aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone.
De inkomsten van de boetes worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid.
Waar staan de trajectcontroles?
- Geïnstalleerd (groen): De camera’s zijn volledig aangesloten en klaar voor gebruik.
- Installatie bezig (geel): De installatie is nog bezig. We doen voorbereidingen op het terrein.
Zijn dit alle trajectcontroles?
Nee, dit overzicht toont alleen de trajectcontroles die door ons worden geplaatst. Politiezones kunnen ook zelf trajectcontroles installeren. Deze locaties staan niet op de kaart.
Hoe werken ze?
Wij plaatsen de installaties en zorgen dat ze technisch klaar zijn, maar hebben geen bevoegdheid over de operationele uitbating.
Zodra een trajectcontrole is geïnstalleerd, werkt deze non-stop. De camera’s kunnen worden gebruikt voor allerhande politiedoeleinden, zoals het opsporen van voertuigen.
Wie plaatst de trajectcontroles?
Lokale besturen, politiezones en wij zijn de enige partijen die opdracht kunnen geven voor de plaatsing van handhavingsinstallaties zoals trajectcontroles of flitspalen. Als een lokaal bestuur of politiezone zelf camera’s plaatst langs wegen die door ons worden beheerd, moeten zij dit vooraf melden en een domeininnamevergunning aanvragen.
Hoe wordt de locatie bepaald?
We plaatsen trajectcontroles op wegsegmenten waar ze het meeste effect hebben. Hiervoor kijken we naar ongevalscijfers en snelheidsgegevens (via floating car data). Het doel is om overdreven snelheid aan te pakken en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Mobiele trajectcontrole
Naast vaste trajectcontroles bestaan er ook mobiele trajectcontroles. Deze zijn snel te verplaatsen en kunnen worden ingezet op verschillende tracés, zoals bij tijdelijke wegenwerken.
Trajectcontrole versus flitspalen
Trajectcontrole heeft een ander effect dan flitspalen. Bij flitspalen remmen bestuurders soms plotseling af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Trajectcontroles zijn niet mogelijk in bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen op- en afritten.
Er zijn mogelijkheden voor lokale besturen om aan snelheidscontroles te doen. Lees er meer over.