Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Locatie & tracé
Door de omleidingsweg moet het verkeer dat naar het centrum wil een extra lus maken omdat de huidige spoorwegonderdoorgang van de Maastrichtersteenweg autovrij wordt. Nadien blijven alle rijbewegingen mogelijk. Wat is het verschil?
- Door de omleidingsweg aan te leggen, kunnen we de huidige spoorwegonderdoorgang daarna autovrij maken.
- Deze is immers te smal en te laag om gemotoriseerd verkeer én veilige fiets- en voetpaden te combineren.
- Zo kunnen fietsers en voetgangers in de toekomst veilig het centrum bereiken
Waarom ligt de nieuwe spoorwegonderdoorgang ter hoogte van de Sportpleinstraat?
De locatie is afgestemd met Infrabel.
- De onderdoorgang meer naar het zuiden (Overhaam), komt in de buurt van de Kevie.
- Dat wilden we vermijden.
- De onderdoorgang meer naar het noorden (Maastrichtersteenweg), is complexer en duurder.
- Hier liggen veel technische installaties en cabines van Infrabel.
- De huidige locatie is de smalste plaats, met de minste technische aanpassingen.
- In overleg met Infrabel hebben we deze beste locatie en de hoek van de tunnel bepaald.
De nieuwe spoorwegonderdoorgang van de zuidoostelijke omleidingsweg.
Hoe werd het tracé van de Zuidoostelijke Omleidingsweg bepaald?
Voor de omleidingsweg is een reservatiestrook voorzien op het gewestplan. Deze strook loopt vanaf de volkstuintjes naar het zuiden richting Overhaamlaan. Bij de bepaling van het tracé van de zuidoostelijke omleidingsweg hebben we rekening gehouden met deze reservatiestrook.
Oversteekplaatsen
Komt er een veilige toegang naar de Kevie aan de Oude Blaarstraat? Is een fietsbrug of -tunnel onder de omleidingsweg een optie?
- Er komt een beveiligde, gelijkgrondse oversteekplaats om in 2 keer de omleidingsweg over te steken.
- De snelheid is beperkt tot 50 km/u.
- Uit beide richtingen is een goede zichtbaarheid.
Een tunnel is geen optie omwille van het aanwezige grondwater.
- Een gelijkgrondse toegang is nodig voor gemotoriseerd verkeer naar de conciërgewoning op de Kevie en voor onderhoud.
- Ter vergelijking: op de Noordoostelijke Omleidingsweg ligt aan de Bodemweg een gelijkaardige oversteekplaats.
De oversteekplaats voor fietsers aan de Oude Blaarstraat.
Kan je in de toekomst veilig oversteken aan de Jaminéstraat?
Ja, dit wordt een kruispunt met verkeerslichten. Zo kunnen fietsers en voetgangers veilig van en naar het centrum. De bestaande spoorwegonderdoorgang zal enkel nog toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers.
Impact andere straten
Wat is de impact van de omleidingsweg op de hoeveelheid vrachtverkeer op de Wallen?
- Het project heeft vooral een positieve impact op de oostelijke zijde van de Wallen: Wijkstraat, Neremweg en Leopoldwal.
- Hier komt veel minder zwaar verkeer door. De omleidingsweg is een sneller alternatief.
- De stad Tongeren-Borgloon wil ook de historische omgeving van de Moerenpoort opwaarderen en de verbinding tussen de Motten en de Kevie aantrekkelijker maken via de volkstuintjes.
- Het verkeer van de Maastrichtersteenweg naar de Sint-Truidersteenweg zal nog steeds via de Stationslaan - Elfde -Novemberwal - Eeuwfeestwal kunnen rijden.
- Via de Zuidoostelijke Omleidingsweg en Luikersteenweg-Albertwal is een extra optie.
Zorgen de omleidingswegen voor minder verkeer op de Maastrichtersteenweg?
- De Maastrichtersteenweg is een invalsweg en blijft dat.
- Daar verandert de Zuidoostelijke Omleidingsweg niets aan.
- De Noordoostelijke Omleidingsweg zorgt voor minder verkeer op de Maastrichtersteenweg.
- Het verkeer richting Hasseltsesteenweg en Bilzersteenweg rijdt via de Noordoostelijke Omleidingsweg.
- Via die weg is ook het ziekenhuis bereikbaar.
Hoe zit het met het verkeer op de Neremweg? Hier rijdt nu veel sluipverkeer richting Overhaam.
- In het noordelijke deel van de Neremweg (tussen Wijkstraat (R72) en Overhaamlaan) zal minder sluipverkeer zijn.
- De Zuidoostelijke Omleidingsweg is een snellere verbinding naar Overhaam.
- Verkeer van en naar Nerem en Mal blijft via het zuidelijke deel van de Neremweg rijden.
Wat gebeurt met het voetbaldveld tussen de spoorweg en de Beemdstraat?
Bij de ondertunnelingwerken kunnen plaatsvinden, gaan we het terrein innemen. Dat is ook het geval bij de aanleg van de nieuwe weg.
Bomen
Worden bomen gerooid voor de aanleg van de omleidingsweg?
Dat klopt. De gerooide bomen worden gecompenseerd met nieuwe bomen in de directe omgeving van de weg.
Extra verkeersmaatregelen
Komt er een tonnagebeperking voor het verkeer naar het centrum?
- Nee, we kunnen niet alle vrachtwagens verbieden het centrum in te rijden.
- Toegang blijft nodig voor leveringen, verhuiswagens ...
- Ook bussen van De Lijn moeten ook van en naar het station kunnen rijden.
- Controle op tonnage is heel moeilijk: onderscheid is nodig tussen plaatselijk en doorgaand verkeer.
- In de praktijk is dat moeilijk toe te passen.
Komen snelheidscontroles op de omleidingsweg?
Zeker niet meteen. Nadat de nieuwe weg in gebruik is, volgt een evaluatie van de situatie met snelheidsmetingen. Mocht het nodig zijn, dan volgen snelheidscontroles.
Ontwerp
Hoe werden metingen gedaan om het ontwerp te maken?
Bij het ontwerp is rekening gehouden met een verkeersmodel.
- Dat is een simulatie van de nieuwe, toekomstige situatie waarbij de verkeersstromen in kaart worden gebracht.
- We houden in dit model ook rekening met toekomstige evoluties. De cijfers van het verkeersmodel zijn geüpdatet naar 2025.
Uitvoering werken
Hoeveel hinder gaat er zijn tijdens de werken?
- De tunnel en de omleidingsweg worden grotendeels gebouwd buiten de bestaande wegen.
- Enkel waar een aansluiting met een bestaande weg moet komen, gaat hinder zijn voor het verkeer.
- Het is niet de bedoeling om een verbinding naar het centrum af te sluiten.
- De fasering van de werken wordt nog uitgewerkt. Zodra we hier meer over weten, leest u dat op onze website.