Het project
Het project
Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden en oversteekpunten
De vernieuwing van de N78 beoogt vooral meer fietsveiligheid door de aanleg van een volwaardige fietsinfrastructuur.
- Aan beide kanten van de Rijksweg in Lanklaar komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in asfalt van 2 meter breed.
- Tussen de rijweg en het fietspad ligt een groene tussenberm.
- Op belangrijke kruispunten komen veilige fietsoversteekplaatsen met een middenberm om in 2 tijden over te steken.
Middenberm sluiten, rijstroken blijven behouden
Het wegprofiel van de Rijksweg met 2 rijstroken in elke rijrichting blijft behouden.
- De rijstrookbreedte bedraagt 3,10 meter.
- Waar dat nog niet het geval was, komt er een opstaande, niet-overrijdbare middenberm om gevaarlijke oversteekbewegingen te vermijden.
- De huidige pechstrook verdwijnt in functie van de groenstrook en vrijliggende fietspaden.
Herinrichten en optimaliseren kruispunten
In het projectgebied worden 7 kruispunten heringericht die moeten zorgen voor veiliger verkeer door minder potentiële conflicten voor alle weggebruikers.
- 2 van die kruispunten zijn die ter hoogte van Rachels en de Dorpsstraat.
- Het kruispunt Rachels wordt omgevormd tot een ovale keerbeweging zonder verkeerslichten.
- Aan weerskanten komen 2 fietsoversteekplaatsen via een ruim middeneiland die aansluiten op de vernieuwde fietspaden.
- De bushalte voor het busverkeer naar Maasmechelen schuift meer op richting het kruispunt.
- Het kruispunt Rachels wordt omgevormd tot een ovale keerbeweging zonder verkeerslichten.
- Aan de Dorpsstraat blijven de verkeerslichten behouden.
- Er komen veilige fietspaden en een extra grote bushalte aan de middelbare school IMK Lanklaar.
- De linksafslagstrook van Dilsen naar Stokkem wordt ook verlengd.
De andere kruispunten of zijstraten die worden heringericht of geoptimaliseerd zijn de Slakkenstraat, Groenstraat, Geverslaan, Koppelstraat, Nieuwstraat, Kruisstraat, Kersenweg en de aansluiting met het ondernemerspark Soerveld.
Op het hele tracé worden waar mogelijk langsparkeerplaatsen voorzien, telkens afwisselend aan één zijde van de weg.
Hoppinpunt
Vlakbij school IMK komt een Hoppinpunt. Dat is een vervoersknooppunt om vlot over te stappen tussen verschillende vervoersmogelijkheden: openbaar vervoer, (deel)auto, (deel)fiets.
Er zijn 27 gewone parkeerplaatsen en 2 parkeerplaatsen voor personen met beperkte mobiliteit. Daarnaast komt er een fietsenstalling met overkapping.
Toegankelijke bushaltes
Binnen het projectgebied liggen 4 bushaltes. Het aanbod en de haltespreiding op de N78 wordt geoptimaliseerd door de Vervoerregio Limburg. De bushalte aan de Groenstraat (‘Lanklaar Broek’) wordt afgeschaft.
Het ontwerp van de bushaltes gebeurt volgens de richtlijnen van De Lijn. Waar mogelijk stopt de bus in een bushaven langs de weg. De haltes worden aangelegd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Ze zijn uitgerust met een schuilhuisje, afvalbak en een fietsenstalling.
Gescheiden rioleringsstelsel
Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt in verschillende fases de riolering tot een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. De problematiek rond de wateroverlast door de Vrietselbeek wordt daarbij meteen aangepakt.