Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden en veilige kruispunten op Rijksweg in Lanklaar

Het project

Het project

Datum

Status

Gestart

Provincie

Weg

N78

Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden en oversteekpunten

De vernieuwing van de N78 beoogt vooral meer fietsveiligheid, door de aanleg van een volwaardige fietsinfrastructuur.

  • Aan beide kanten van de Rijksweg in Lanklaar komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in asfalt van 2 meter breed.
  • Tussen de rijweg en het fietspad ligt een groene tussenberm.
  • Op belangrijke kruispunten komen de nodige veilige fietsoversteekplaatsen, via een middenberm om in twee tijden te kunnen oversteken. 

Middenberm sluiten, rijstroken blijven behouden

Het wegprofiel van de Rijksweg met 2 rijstroken in elke rijrichting blijft behouden.

  • De rijstrookbreedte bedraagt 3,10 meter.
  • Waar dat nog niet het geval was, komt er een opstaande, niet-overrijdbare middenberm. Zo vermijden we gevaarlijke oversteekbewegingen.
  • De huidige pechstrook, tussen de rijweg en het fietspad, verdwijnt in functie van de groenstrook en vrijliggende fietspaden. 

Herinrichten en optimaliseren kruispunten

In het projectgebied worden 7 kruispunten heringericht. Deze vernieuwingen moeten zorgen voor veiliger verkeer met minder potentiële conflicten voor elke weggebruiker. 

  • 2 belangrijke kruispunten die worden aangepakt zijn die ter hoogte van Rachels en de Dorpsstraat.
    • Het kruispunt Rachels wordt omgevormd tot een ovale keerbeweging zonder verkeerslichten.
      • Aan weerskanten komen 2 fietsoversteekplaatsen via een ruim middeneiland die aansluiten op de vernieuwde enkelrichtingsfietspaden.
      • De bushalte voor het busverkeer naar Maasmechelen schuift meer op richting het kruispunt.
  • Aan de Dorpsstraat blijven de verkeerslichten behouden.
    • Er komen veilige fietspaden en een extra grote bushalte aan de middelbare school IMK Lanklaar.
    • De linksafslagstrook van Dilsen naar Stokkem wordt ook verlengd

De andere kruispunten of zijstraten die worden heringericht of geoptimaliseerd zijn de Slakkenstraat, Groenstraat, Geverslaan, Koppelstraat, Nieuwstraat, Kruisstraat, Kersenweg en de aansluiting met het ondernemerspark Soerveld. 

Op het hele tracé worden er waar mogelijk langsparkeerplaatsen voorzien, telkens afwisselend aan één zijde van de weg.

Vlakbij school IMK komt een Hoppinpunt. Dat is een vervoersknooppunt om vlot over te stappen tussen verschillende vervoersmogelijkheden, zoals het openbaar vervoer, (deel)auto, (deel)fiets. Er zijn 27 gewone parkeerplaatsen en 2 parkeerplaatsen voor personen met beperkte mobiliteit. Daarnaast komt er een fietsenstalling met overkapping.

Toegankelijke bushaltes

Binnen het projectgebied zijn er 4 bushaltes. Het aanbod en de haltespreiding op de N78 wordt geoptimaliseerd door de Vervoerregio Limburg. Dat wil zeggen dat de bushalte aan de Groenstraat (‘Lanklaar Broek’) wordt afgeschaft, omdat ze weinig wordt gebruikt. 

Het ontwerp van de bushaltes gebeurt volgens de richtlijnen van De Lijn. Waar mogelijk stopt de bus in een bushaven langs de weg. De haltes worden aangelegd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Ze zijn uitgerust met een schuilhuisje, afvalbak en een fietsenstalling.

Gescheiden rioleringsstelsel

Rioolbeheerder Fluvius zal in verschillende fases de riolering vernieuwen. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden stelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. De problematiek rond de wateroverlast door de Vrietselbeek zal daarbij meteen worden aangepakt.