Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Is het nog veilig om met de wagen of met de fiets over de Dijlebrug te rijden?
Wegen en Verkeer neemt als wegbeheerder geen risico’s. De brug kan nog gebruikt worden, omdat uit de monitoring en de vaststellingen van de experten blijkt dat dit nog op een veilige manier kan gebeuren. Dat neemt uiteraard niet weg dat wij in de tussentijd de definitieve vervanging van de brug voorbereiden. In afwachting van de definitieve vervanging, wordt de stabiliteit van de oude brug nauwgezet gemonitord.
Wanneer wordt de brug vervangen?
De afbraak en de heropbouw van de brug zal volgens de huidige planning starten in de loop van 2024. In de zomer van 2022 werd een studiebureau aangesteld voor de ontwerpstudie. De Vlaamse Regering heeft op het investeringsprogramma van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken budgetten gereserveerd voor de uitvoering van de werken. Het Agentschap Wegen en Verkeer moet bij het aanstellen van het studiebureau en de aannemer de wetgeving rond overheidsopdrachten volgen. Daar zijn vaste procedures en termijnen aan verbonden.
Wat is de oorzaak van de verzakking?
De zeventig jaar oude brug is in beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer sinds 2009. Toen nam het agentschap het beheer over van de provincie Vlaams-Brabant (die toen het beheer van de volledige N229 of de ‘Provinciebaan” aan het agentschap doorgaf). In de periode 2015-2016 werd vastgesteld dat de brug aan het verzakken was. Sindsdien is ze uitgebreid onderzocht met allerhande technieken. Uit de metingen blijkt dat er een probleem is ter hoogte van de middenpijler die in de Dijle gefundeerd is. Er is een uitspoeling van de ondergrond ter hoogte van die pijler. Daardoor is de pijler verzakt, maar de algemene stabiliteit van de brug is niet in het gedrang. In afwachting van de heropbouw blijft het agentschap de brug nauwgezet monitoren.