Overslaan en naar de inhoud gaan

Verlengde Stallestraat veiliger voor fietsers

Verlengde Stallestraat veiliger voor fietsers

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Weg

N261

Binnenkort wordt de Verlengde Stallestraat in Drogenbos, meerbepaald het stuk aan de op- en afritten van de Brusselse ring (R0), een stuk veiliger voor fietsers. Wegen en Verkeer werkt daar sinds november 2020 aan een volledig nieuwe verkeerslichteninstallatie. Er zijn nu niet alleen meer verkeerslichten, de regeling van de verkeerslichten worden zodanig aangepast dat fietsers voortaan veel minder in conflict komen met het drukke autoverkeer. Er is nu ook meer detectie en de drie opeenvolgende verkeerslichten communiceren met elkaar, zodat de automobilisten vlot kunnen blijven rijden. 

 

 

Wat en waarom?

Verlengde Stallestraat veiliger voor fietsers

Verkeerslichten met drukknoppen voor fietsers 

De fietsers die regelmatig de Verlengde Stallestraat tussen Ukkel en Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw) nemen, weten dat het daar uitkijken is voor de vele automobilisten die er de Brusselse ring op- en afrijden via het op- en afrittencomplex “Ruisbroek” (nr. 18).  Naast de kruisingen met de ring is er nog een derde groot kruispunt met de “Grote Baan”, waar ook veel vrachtwagens en bestelwagens in- en uitrijden. In de huidige toestand ligt er langs de Verlengde Stallestraat al een van de rijweg gescheiden fietspad, maar dat gaat over de op- en afritten van de ring en het kruispunt met de Grote Baan. Om de situatie veiliger te maken, heeft Wegen en Verkeer alle kruisingen nu uitgerust met verkeerslichten. Fietsers kunnen voortaan met een drukknop groen licht aanvragen.  

 

Ook veiliger voor automobilisten 

Dankzij de bijkomende verkeerslichten die Wegen en Verkeer geplaatst heeft, zal de verkeerssituatie ook veiliger worden voor het autoverkeer. Bijvoorbeeld automobilisten die vanuit Ruisbroek komen en de binnenring nemen in de richting van Groot-Bijgaarden, moeten daarbij twee rijstroken oversteken. Voor de verbeteringen moesten zij dat doen zonder verkeerslichten, wat risico’s inhield voor de automobilisten. In de nieuwe situatie staat er ook voor deze afslagbeweging een verkeerslicht en daardoor is het een stuk veiliger. 

Automobilisten die net de afrit genomen hebben, kwamen tot voor kort enkel een oranje knipperlicht tegen voor ze het fietspad overstaken. Die oranje knipperlichten zijn nu vervangen door volwaardige verkeerslichten. Daardoor kan de fietser veiliger over het fietspad en krijgen de bestuurders hun eigen groen licht - een voordeel, want in de vroegere toestand was het niet altijd even makkelijk voor die automobilisten om een “gaatje” te vinden bij het oprijden van de Verlengde Stallestraat.  

Slimmere kruispunten door meer detectie en monitoring 

Wegen en Verkeer heeft de afgelopen weken ook meer detectielussen in het wegdek van de Verlengde Stallestraat en de op- en afritten aangebracht. Dat zijn kabels die in het wegdek worden aangebracht en de voertuigen die erover rijden registreren. In combinatie met de slimme verkeerslichten die over de drie kruispunten (twee van de op- en afritten en een van de Grote Baan) heen met elkaar communiceren, zal de verkeerslichteninstallatie voorrang geven aan de drukste takken en kan zo het verkeer op deze - in de ochtend- en avondspits zeer drukke - kruispunten toch nog zo vlot mogelijk geregeld worden.

 

Timing en impact?