Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkeerslichten aan afrit Park Midden-Limburg

Verkeerslichten aan afrit Park Midden-Limburg

Algemeen Overzicht

Datum

Provincie

Plaats

Weg

N726
E314

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst in mei 2020 verkeerslichten op de N726 Wagemanskeel ter hoogte van de op- en afrit 30 Park Midden-Limburg op de E314 richting Nederland. Deze maatregel moet vooral een verbetering betekenen voor de doorstroming op de afrit van de autosnelweg komende vanuit Lummen. De verkeerslichten werden zo ontworpen en opgebouwd, zodat er geen snoei- of rooiwerken nodig zijn. De werkzaamheden nemen zo’n drie weken in beslag vanaf 5 mei 2020, met plaatselijk beperkte verkeershinder. 

Wat en waarom?

Vooral tijdens de ochtendpiek zorgde opstopping op de afrit 30 Park Midden-Limburg  op de E314 geregeld voor een korte file op de rechterrijstrook van de autosnelweg in de richting van Nederland. Om die situatie te vermijden, zal het verkeer bovenaan de afrit ter hoogte van de N726 Wagemanskeel (Zonhoven) voortaan geregeld worden met verkeerslichten. Die doseren de verkeersstromen op een betere manier. Zo zal de doorstroming op de afrit vlotter verlopen. 

Aan het kruispunt van de andere op- en afrit, richting Lummen met de N726 Donderslagweg (Houthalen-Helchteren), komen geen verkeerslichten. 

Timing en impact?

De werken starten op dinsdag 5 mei 2020 en zullen een drietal weken in beslag nemen. Er wordt hoofdzakelijk gewerkt in de wegbermen. Dat gebeurt vaak vanop de pechstrook, zonder hinder voor het verkeer. Tijdens de plaatsing van de palen zal er plaatselijk beperkte verkeershinder optreden. Dan wordt gewerkt met tekstkarren en botsers om het verkeer te waarschuwen. De op- en afrit blijven steeds beschikbaar.

AWV dankt de aannemer voor de geleverde inspanningen om te kunnen doorwerken onder de strenge veiligheidsvoorschriften i.k.v. het coronavirus.

 

Met respect voor de natuur

Er wordt bij dit project speciaal gewerkt met kabels door de lucht in plaats van door de ondergrond, zogenaamde ‘luchtlijnen’. Ook de palen worden strategische gepositioneerd.

Dit specifiek om te vermijden dat er grote struiken of bomen gekapt moeten worden. Er dient enkel een lange sleuf van zo’n 300m gegraven te worden voor een voedingskabel. Deze wordt nadien terug opgevuld, zodat de natuurlijke begroeiing de kans krijgt zich opnieuw te ontwikkelen. 

 

Contacteer ons

Contact
Afdeling Wegen en Verkeer Limburg
Telefoon
011 74 23 00

Contactformulier