Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiligere inrichting van Komvest

Veiligere inrichting van Komvest

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

R30

Wat en waarom?

Veiligere oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers

Op de Komvest (R30), ter hoogte van de fietsoversteekplaatsen aan het Baron Ruzettepark, gebeurden al ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer. Auto’s op de Brugse Ring die richting Havenstraat (N367) en de Warandebrug rijden, moeten daar samenvoegen van twee naar één rijstrook. Die situatie leidt regelmatig tot gevaarlijke conflicten. 

Wat verandert er?

Om de veiligheid te verbeteren, wordt de Komvest veiliger ingericht:

  • De rijweg krijgt één rijstrook per richting tussen de Warandebrug en het keerpunt ter hoogte van de huidige bushalte richting Ezelpoort. 
    • De busbaan richting de Warandebrug voegt zich samen met de rijweg net vóór het keerpunt en net vóór de oversteekplaatsen voor fietsers.
    • De busbaan naar het zuiden van Brugge start na de fietsoversteekplaatsen.
  • Er komen twee nieuwe fietsoversteekplaatsen op de Komvest, ter hoogte van de aansluiting met de Komvest (lokale weg) en de Walweinstraat: eentje per richting. Zo komen fietsers en gemotoriseerd verkeer minder in conflict met elkaar.
  • De bushalte wordt iets opgeschoven richting Warandebrug. De bushalte wordt verder uitgerust met een Hoppinzuil die reizigers informeert over beschikbare vervoersopties en overstapmogelijkheden. Daarnaast komt er een verhoogd perron voor comfortabeler in- en uitstappen, en een schuilhuisje met een beperkte fietsenstalling voor wie de fiets combineert met het openbaar vervoer.
  • Tot slot worden de nutsleidingen vernieuwd

Tip: klik op het plan of de pijl rechtsboven om het ontwerp vergroot te bekijken.

Welke verbeteringen brengt dit mee?

  • Veiligere fietsoversteken, op duidelijke afgebakende locaties.
  • Minder conflictpunten tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.
  • Vlottere doorstroming door een overzichtelijkere wegindeling.
  • Betere aansluiting op openbaar vervoer, dankzij de nieuwe inrichting voor de bushaltes.
  • Meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, van voetganger tot buschauffeur.

Waar staan we nu?

Voorbereidingen in volle gang

De werken bevinden zich momenteel nog in de voorbereidingsfase. Samen met de aannemer en de gemeente wordt hard gewerkt aan een concrete planning. Zodra de fasering is uitgewerkt en alle betrokken partijen de aanpak van de werken hebben goedgekeurd, wordt een definitieve startdatum vastgesteld en bekendgemaakt.

Een exacte startdatum is op dit moment dus nog niet bekend. Eerst moeten de nutsmaatschappijen de nodige werken nog uitvoeren. Ook de timing van die werken is nog niet bekend.