Veiliger kruispunt Keizerpoort Gent
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Onveilig en onoverzichtelijk
Het kruispunt van de Brusselsesteenweg (N9) met de stadsring (R40) aan de Keizerpoort in Gent is een druk en onoverzichtelijk kruispunt. Conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers zorgen voor onveilige situaties.
Na een zwaar ongeval met jonge fietsers in het voorjaar van 2023 heeft het Agentschap Wegen en Verkeer verschillende mogelijkheden onderzocht om het kruispunt veiliger te maken voor actieve weggebruikers. Na overleg met de Stad Gent, De Lijn en de politie is nu een akkoord bereikt over de aanpak van het kruispunt.
Vierkant Groen
Er komt een gedeeltelijke vierkant-groenregeling en een aanpassing van de infrastructuur op de verschillende takken van het kruispunt. Dat betekent dat fietsers en voetgangers tijdens één fase tegelijk groen krijgen en het kruispunt kunnen oversteken. Al het andere verkeer moet dan wachten. Daarnaast is er ook een fase voorzien waarbij de tram en het parallelle fiets- en voetgangersverkeer tegelijk groen krijgen. Dit om de doorstroming van de tram niet te zeer te belemmeren en de wachttijden op het kruispunt wat te beperken. In deze fase mogen fietsers en voetgangers niet diagonaal het kruispunt kruisen om conflict met de tram te vermijden. Om die reden spreken we van gedeeltelijk vierkant groen.
Om dergelijke regeling te kunnen invoeren moeten er op alle takken van het kruispunt aparte verkeerslichten komen voor enerzijds gemotoriseerd verkeer en anderzijds fietsers. Hiertoe worden nieuwe verkeerslichtenpalen geplaatst en moet ook de tak van het kruispunt komende van de Keizervest verbreed worden. Een overzicht van de ingrepen:
-
Tak Brusselsesteenweg (N9): Op de tak waar in het voorjaar van 2023 het ongeval gebeurd is, was het niet mogelijk bijkomende ruimte te creëren voor het plaatsen van verkeerslichten. Dat heeft alles te maken met de breedte van de brug, de aanwezige afschermende constructie tussen fietspad en rijweg, en de draaibeweging van afslaand verkeer. Als oplossing wordt er nu tussen voetpad en fietspad een verkeerslicht met een zogenaamde mini-galgpaal geplaatst die over het fietspad zal buigen. Het bestaande verkeerslicht rechts van het fietspad zal dan dienst doen als verkeerslicht voor fietsers.
-
Takken Keizerpoort en afrit Vlaamse kaai (R40): Op deze beide takken zal ook gewerkt worden met aangepaste verkeerslichten die op het voetpad geplaatst worden en over het fietspad hangen om het gemotoriseerd verkeer te regelen.
-
Tak afrit komende van Keizervest (R40): Om hier een apart licht voor fietsers en auto’s te kunnen voorzien wordt de weg naar binnen ‘geduwd’ onder het viaduct. De weg zal dus verbreed worden zodat het verkeer richting de huidige parkeerplaatsen opschuift. Dat geeft ruimte om tussen fietspad en rijweg een verkeerslicht te plaatsen.
Timing en impact?
Werken vanaf 6 augustus
De meest ingrijpende werken situeren zich op de tak komende van de Keizervest. Deze werken starten 6 augustus en zullen ongeveer 3 weken duren.
Hinder tijdens de werken
Voetgangers
Voetgangers die komen van de Brusselsepoort zullen ter hoogte van het kruispunt moeten oversteken richting Vlaamse kaai om de werf langs de overkant van de weg te passeren.
Fietsers
-
Fietsers komende uit de richting van de Heuvelpoort moeten na de onderdoorgang keren op het dubbelrichtingsfietspad van de Keizervest, het fietspad langs Bellevue nemen en dan afslaan naar de Edward Pynaertkaai.
-
Fietsers komende van de Brusselsepoortstraat richting Ledeberg zullen ter hoogte van de werf op de rijweg geleid worden om de werf te kunnen passeren.
Gemotoriseerd verkeer
-
De afrit komende van de Keizersvest is afgesloten.
-
Gemotoriseerd verkeer dat wil afslaan richting Brusselsesteenweg moet de stadsring volgen en keren aan Dampoort.
Het plaatsen van de verkeerslichteninstallatie kan pas plaatsvinden vanaf september. Bij het installeren van de palen zal er tijdelijk en lokaal hinder zijn.