Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger kruispunt Brusselsesteenweg / Elewijtsesteenweg en aanpassing fietsinfrastructuur op brug over Zenne

Veiliger kruispunt Brusselsesteenweg / Elewijtsesteenweg en aanpassing fietsinfrastructuur op brug over Zenne

Algemeen Overzicht

Datum

Plaats

Weg

N1

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de beheerder van de Vlaamse gewest-, autosnelwegen en fietspaden, voert vanaf 4 mei werken uit op het kruispunt Brusselsesteenweg en de Elewijtsesteenweg in Zemst. In zijn huidige toestand is het kruispunt een grote asfaltvlakte, waardoor er te snel gereden wordt. Dat levert gevaar op voor voetgangers en fietsers en voor het verkeer dat vanuit de Elewijtsesteenweg de Brusselsesteenweg wil oprijden. Er zijn geen oversteken voor fietsers van en naar de Elewijtsesteenweg. Daardoor is het station moeilijk toegankelijk voor de fietsers vanuit Eppegem. 

Wat en waarom?

Compacter kruispunt 

AWV zal het kruispunt compacter maken. Zo zal het wegbeeld beter overeenstemmen met de toegelaten snelheid van 50km/u, en wordt het voor bestuurders duidelijker dat ze de bebouwde kom binnenrijden. 

We versmallen de rijweg voor het autoverkeer, waardoor er er plaats vrijkomt voor veilige fietsoversteekplaatsen. Die worden uitgerust met verkeerseilanden in het midden van de weg. Daardoor worden fietsers niet alleen beter zichtbaar voor andere weggebruikers, ze zullen in de toekomst in twee tijden kunnen oversteken en zullen maar naar een kant tegelijk moeten kijken bij het oversteken. 

Fietsverbinding richting station beter aangegeven

Dankzij de nieuwe indeling van de weg en nieuwe markeringen, zullen fietsers gemakkelijker hun weg naar het station vinden. Ook de route voor fietsers die vanuit Eppegem via de brug over de Zenne naar het station fietsen, zal duidelijker aangegeven zijn. 

Ook op de brug over de Zenne komen er veranderingen voor de fietsers. De fietsoversteekplaats wordt ook daar uitgerust met een middeneiland. Fietsers die de brug oversteken (van Eppegem naar Houtem of omgekeerd), zullen dat voortaan op het trottoir moeten doen, zodat het fietsverkeer afgescheiden blijft van het autoverkeer.

Ten slotte zullen we ook de bushaltes in beide rijrichtingen comfortabeler maken voor de busreizigers. 

Timing en impact?

De werken zullen gepaard gaan met verkeershinder: 

  • het fietsverkeer in de rijrichting van Brussel zal steeds ongehinderd kunnen doorrijden, maar in de andere richting zullen de fietsers een plaatselijke omleiding moeten volgen 
  • de klanten van De Lijn zullen moeten afstappen aan een tijdelijke bushalte, tijdens de werken aan de halte
  • het gemotoriseerde verkeer zal steeds kunnen doorrijden in beide richtingen, op versmalde rijstroken