Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden en verkeerslichten op ‘t Hasseltkiezel aan kruispunt met industrieterrein Kanaal-Noord

Veilige fietspaden en verkeerslichten op ‘t Hasseltkiezel aan kruispunt met industrieterrein Kanaal-Noord

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

N73

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal in Bree het kruispunt van ‘t Hasseltkiezel (N73) met het Industrieterrein Kanaal-Noord en de Roermonderstraat verkeersveiliger maken. Het kruispunt wordt uitgerust met verkeerslichten, fietspaden en oversteekplaatsen en bushaltes. Ook komen er nieuwe en extra lange afslagstroken voor een vlotte doorstroming van vrachtverkeer. Het kruispunt speelt straks een belangrijke rol: enerzijds wordt het de toegangspoort tot de industriezone Kanaal-Noord, anderzijds is het een schakel op de fietssnelweg F78 Lanaken – Pelt via de Zuid-Willemsvaart.

Wat en waarom?

Met enkele gerichte ingrepen wil AWV de veiligheid en de doorstroming op het kruispunt verbeteren, voor alle weggebruikers. 

Fietsers en voetgangers

  • De fietspaden op en rondom het kruispunt wordt in asfalt heraangelegd. Waar mogelijk liggen ze vrijliggend van de rijweg.  
  • Drie takken van het kruispunt krijgen een beveiligde fiets- en voetgangersoversteekplaats. Dat gebeurt via een middeneiland zodat de actieve weggebruiker in twee tijden kan oversteken. 
  • De fiets- en voetgangersoversteek wordt verlicht

Bij het omvormen van het kruispunt tot een veilig en volwaardig fietsknooppunt beoogt AWV verschillende doelen. In de eerste plaats wil het de industriezone Kanaal-Noord beter met de fiets ontsluiten. Bovendien speelt het kruispunt een belangrijke rol in de verdere uitrol van de fietssnelweg F78 Lanaken – Bree- Pelt. Ter hoogte van de industriezone is het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart onderbroken. Het traject van de fietssnelweg zal via het industrieterrein zelf verlopen. In dat opzicht moet het kruispunt een veilige fietsoversteek garanderen. Het fietspad langs de N73 richting de Vaart wordt op termijn ook heraangelegd. 

Comfortabele bushaltes met verhoogd perron

In samenspraak met De Lijn komen er volwaardige haltes in de vorm van bushavens, waarbij de bussen volledig langs de rijweg kunnen halteren. Het perron wordt verhoogd aangelegd, zodat reizigers vlot kunnen in- en uitstappen. 

  • De bushalte voor verkeer richting Kinrooi verhuist naar de andere kant van het kruispunt. 
  • Het fietspad loopt vrijliggend achter het perron door. Zo is er een optimale scheiding tussen fietsers, voetgangers en het busverkeer. 

Overzichtelijker kruispunt door nieuwe en langere afslagstroken

Voor gemotoriseerd (vracht)verkeer wordt het kruispunt overzichtelijker, vooral door de aanleg van nieuwe en langere afslagstroken op de N73.

  • De bestaande afslagstrook vanaf Bree naar het industrieterrein wordt verlengd.
  • Er komen nieuwe afslagstroken van Kinrooi naar Kanaal-Noord en vanaf Bree richting Greenyard in de Roermonderstraat. Vooral die laatste is belangrijk, omdat er vandaag wachtrijen ontstaat die terugslaan tot op de gewestweg. 
  • Ook de noordelijke tak Industrieterrein Kanaal-Noord wordt geoptimaliseerd, met duidelijke afslag- en voorsorteerstroken richting Bree en Kinrooi. 

Slimme verkeerslichten

De meest opvallende ingreep is de installatie van verkeerslichten op het kruispunt. Dat moet de verkeersafwikkeling, die vandaag bij momenten stroef verloopt, aanzienlijk verbeteren. Het slimme karakter van de verkeerslichten zal ook beter en flexibeler kunnen inspelen op de verschillende verkeersintensiteiten tijdens de dag. 

Groot voordeel is dat fietsers en voetgangers binnen de lichtenregeling de gewestweg kunnen oversteken.

Klik op het ontwerpplan om te vergroten.

ASFALTWERKEN OVER 3 KILOMETER OP N73

Aansluitend asfalteren we de N73 vanaf de rotonde met Rode Kruislaan en de Millenstraat (N793) tot aan het kruispunt van de Roermonderstraat met de Beerselerdijk. Deze asfaltwerken over een afstand van ongeveer drie kilometer zijn op dit moment in de planning voorzien voor augustus 2022 en zullen een tweetal weken in beslag nemen. Meer info volgt later.

De nieuwe verkeerslichten ter hoogte van de Roermonderstraat (Greenyard) zullen ook pas na deze asfaltwerken in dienst gaan.

Timing en impact?

Begin mei tot midden juli: werken aan kruispunt

Sinds begin april zijn de eerste, voorbereidende (nuts)werken in uitvoering. Op maandag 2 mei 2022 begint AWV met de eigenlijke vernieuwing van het kruispunt en de installatie van de verkeerslichten. Als alles volgens planning verloopt, duren de werken tot midden juli 2022.

De nieuwe slimme verkeerslichten zullen pas na de asfaltwerken op de N73 in voege gaan. Vermoedelijk tegen het einde van de zomer.

Omleiding voor fietsers via industrieterrein

Fietsers op ’t Hasseltkiezel kunnen de werken op het kruispunt niet voorbijrijden. Zij volgen vanaf 2 mei een omleiding via de Nulkensstraat en de Kuilenstraat, in beide richtingen. Op het kruispunt tussen ’t Hasseltkiezel (N73) en de Nulkensstraat komen tijdelijke verkeerslichten. Fietsers kunnen hier na een druk op de knop veilig oversteken.

Op de N73 is er steeds gemotoriseerd verkeer tussen Bree en Kinrooi mogelijk. Ter hoogte van het kruispunt kan de aannemer over een beperkte afstand een rijstrook innemen. Bedrijven op de industriezone blijven bereikbaar tijdens de werken.

Ook de dienstverlening van De Lijn blijft behouden. Er is een tijdelijke bushalte, net buiten de werfzone. Zo kan iedereen veilig op- en afstappen.

Vragen? Contacteer de omgevingsmanager

Contact
Wegen en Verkeer Limburg
Telefoon
0465 09 40 84
E-mail