Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegankelijke bushaltes en veiliger kruispunt aan Emile Eylenboschstraat

Toegankelijke bushaltes en veiliger kruispunt aan Emile Eylenboschstraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N8

Wat en waarom?

Veilig oversteken 

Het Agentschap Wegen en Verkeer past het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N8) met de Emile Eylenboschstraat aan. Doordat hier regelmatig ongevallen gebeuren, staat het kruispunt op de lijst van gevaarlijke kruispunten.  

Vandaag liggen de zebrapaden nog schuin, maar deze worden rechtgetrokken. De boordstenen aan de oversteekplaatsen leggen we ook lager aan. Daarnaast passen we de verkeerslichten aan, zodat iedereen veilig en comfortabel kan oversteken aan het kruispunt. 

Verkeerslichtenregeling binnenkort maximaal conflictvrij

De regeling van de verkeerslichten is niet helemaal conflictvrij, maar ‘maximaal’ conflictvrij. Dat betekent dat er voor bepaalde rijbewegingen nog conflicten overblijven. De nieuwe regeling zorgt ervoor dat verkeer vanuit Brussel en Ninove dat links wil afslaan naar de Emile Eylenboschstraat of de Wijngaardstraat om de beurt apart groen licht krijgt. 

Voorbeeld: zo krijgt een bestuurder die op de N8 vanuit Ninove richting Brussel rijdt en linksaf de Wijngaardstraat wil inslaan apart groen en wacht het tegenliggend verkeer vanuit Brussel aan het rode licht. De autobestuurder houdt wel nog rekening met overstekende voetgangers aan de Wijngaardstraat. Die hebben nog steeds gelijktijdig groen licht met het verkeer dat vanaf de gewestweg de zijstraat inrijdt.

Langere wachttijden mogelijk

Automobilisten staan tijdens drukke momenten waarschijnlijk wat langer in de file. Dit komt vaak voor bij verkeerslichten die conflictvrij zijn afgesteld. Hierbij krijgen conflicterende rijbewegingen niet langer tegelijk groen licht, waardoor de beschikbare groentijd verdeeld moet worden. Als een rijrichting extra groentijd krijgt, betekent dit automatisch dat een andere richting korter groen heeft en dus langer moet wachten. Op kruispunten waar al regelmatig files stonden, kunnen de wachttijden hierdoor verder oplopen. Dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij het aanpassen van verkeerslichten voor een (maximaal) conflictvrije regeling.

Voorbeeld detectielus

Detectielussen

Wanneer een verkeerslichteninstallatie geplaatst wordt, maken we ook detectielussen in het wegdek. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Als de regelaar geen fietsers, auto’s, bussen of vrachtwagens detecteert op andere takken, wachten de weggebruikers minder lang voor een rood licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Conflictvrije regeling: overzichtelijk kruispunt

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Nieuwe bushalte Schepdaal

We maken van de werken aan het kruispunt gebruik om ook de bushaltes ‘Schepdaal Centrum’ in beide richtingen te vernieuwen. De bushaltes krijgen een verhoogd perron, waardoor iedereen vlot kan op- en afstappen. Zo vergroten we de toegankelijkheid van het openbaar vervoer sterk. We verplaatsen beide haltes ook richting het kruispunt, zodat ze ter hoogte van de Emile Eylenboschstraat en Wijngaardstraat komen te liggen. De bushalte richting Brussel wordt omgevormd tot een parkeerstrook, die vanaf het kruispunt tot de Overveldstraat zal lopen.

We pasten dit voorjaar 2024 al de bushaltes ‘Stelplaats’ en ‘Kaudenaarde’ langs de Ninoofsesteenweg (N8) aan. Na de voorbereidende werken aan de verkeerslichten komen op een later tijdstip de bushaltes Schepdaal aan de beurt in combinatie met het veiliger maken van het kruispunt met de Emile Eylenboschstraat.

Timing en impact?

Voorbereidende werken in 4 fasen vanaf 2 december

Een aannemer start vanaf maandag 2 december aan de voorbereidende grondwerken voor de vernieuwing van de verkeerslichteninstallatie die in 4 fasen verlopen. Per fase wordt er op een week werk gerekend. De aanpassingen gebeuren overdag en tijdens de werkweek. In het weekend wordt de signalisatie aan de kant gezet. De aanpassingen aan de bushaltes Schepdaal en verbeteringen voor het kruispunt worden later in 2025 uitgevoerd.

  • Fase 1 - maandag 2 tem vrijdag 6 december -  werken aan kant richting Ninove:  verkeer rijdt op versmalde rijstroken 
  • Fase 2  - maandag 9 tem vrijdag 13 december -  werken aan kant richting Brussel:  verkeer rijdt op versmalde rijstroken 
  • Fase 3 - maandag 16 tem vrijdag 20 december -  aansluiting Wijngaardstraat met Ninoofsesteenweg afgesloten - korte omleiding voorzien 
  • Fase 4  - maandag 23 tem vrijdag 27 december -  aansluiting Emile Eylenboschstraat met Ninoofsesteenweg afgesloten - korte omleiding voorzien

Afhankelijk van de weersomstandigheden en dagen bouwverlof tijdens de kerstperiode duren de werken aan de verkeerslichteninstallatie maximaal tot begin 2025. Binnenkort meer info op de subpagina actuele hinder met omleidingskaart per fase.

Zodra we meer informatie hebben over de timing en hinder van de werken aan de bushaltes en het kruispunt zelf, leest u dat op deze webpagina. 

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier