Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegankelijke bushaltes en veiliger kruispunt aan Emile Eylenboschstraat

Toegankelijke bushaltes en veiliger kruispunt aan Emile Eylenboschstraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N8

UPDATE 15/4/2025: eind 2024 en begin 2025 werden er al voorbereidende werken uitgevoerd aan de verkeerslichteninstallaties. Vanaf 12 mei starten de aanpassingen aan de bushaltes en het kruispunt zelf. 

Wat en waarom?

Veilig oversteken 

Het Agentschap Wegen en Verkeer past het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N8) met de Emile Eylenboschstraat aan. Doordat hier regelmatig ongevallen gebeuren, staat het kruispunt op de lijst van gevaarlijke kruispunten.  

Vandaag liggen de zebrapaden nog schuin, maar deze worden rechtgetrokken. De boordstenen aan de oversteekplaatsen leggen we ook lager aan. Daarnaast passen we de verkeerslichten aan, zodat iedereen veilig en comfortabel kan oversteken aan het kruispunt. 

Verkeerslichtenregeling binnenkort maximaal conflictvrij

De regeling van de verkeerslichten is niet helemaal conflictvrij, maar ‘maximaal’ conflictvrij. Dat betekent dat er voor bepaalde rijbewegingen nog conflicten overblijven. De nieuwe regeling zorgt ervoor dat verkeer vanuit Brussel en Ninove dat links wil afslaan naar de Emile Eylenboschstraat of de Wijngaardstraat om de beurt apart groen licht krijgt. 

Voorbeeld: zo krijgt een bestuurder die op de N8 vanuit Ninove richting Brussel rijdt en linksaf de Wijngaardstraat wil inslaan apart groen en wacht het tegenliggend verkeer vanuit Brussel aan het rode licht. De autobestuurder houdt wel nog rekening met overstekende voetgangers aan de Wijngaardstraat. Die hebben nog steeds gelijktijdig groen licht met het verkeer dat vanaf de gewestweg de zijstraat inrijdt.

Langere wachttijden mogelijk

Automobilisten staan tijdens drukke momenten waarschijnlijk wat langer in de file. Dit komt vaak voor bij verkeerslichten die conflictvrij zijn afgesteld. Hierbij krijgen conflicterende rijbewegingen niet langer tegelijk groen licht, waardoor de beschikbare groentijd verdeeld moet worden. Als een rijrichting extra groentijd krijgt, betekent dit automatisch dat een andere richting korter groen heeft en dus langer moet wachten. Op kruispunten waar al regelmatig files stonden, kunnen de wachttijden hierdoor verder oplopen. Dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij het aanpassen van verkeerslichten voor een (maximaal) conflictvrije regeling.

Voorbeeld detectielus

Detectielussen

Wanneer een verkeerslichteninstallatie geplaatst wordt, maken we ook detectielussen in het wegdek. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Als de regelaar geen fietsers, auto’s, bussen of vrachtwagens detecteert op andere takken, wachten de weggebruikers minder lang voor een rood licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Conflictvrije regeling: overzichtelijk kruispunt

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Nieuwe bushaltes Schepdaal

We maken van de werken aan het kruispunt gebruik om ook de bushaltes ‘Schepdaal Centrum’ in beide richtingen te vernieuwen. De bushaltes krijgen een verhoogd perron, waardoor iedereen vlot kan op- en afstappen. Zo vergroten we de toegankelijkheid van het openbaar vervoer sterk. 

We verplaatsen de bushalte richting Ninove voorbij het kruispunt, ter hoogte van de tramsite. De andere bushalte richting Brussel blijft ongeveer op dezelfde plaats liggen, maar wordt verhoogd aangelegd. De achterliggende percelen krijgen een aparte toegang achter de bushalte door. Op deze manier kunnen we zowel het comfort voor reizigers en de aanpalende omwonenden verbeteren.

We pasten dit voorjaar 2024 al de bushaltes ‘Stelplaats’ en ‘Kaudenaarde’ langs de Ninoofsesteenweg (N8) aan. Na de voorbereidende werken aan de verkeerslichten komen op een later tijdstip de bushaltes Schepdaal aan de beurt in combinatie met het veiliger maken van het kruispunt met de Emile Eylenboschstraat.

Timing en impact?

Werken vanaf 12 mei 2025

De werken starten volgens de huidige planning op 12 mei 2025. In totaal duren ze een 7-tal weken. Dat wil zeggen dat het vernieuwde kruispunt en de aangepaste bushaltes gebruiksklaar zijn vanaf eind juni 2025.

De werken verlopen in twee fasen, waarbij per fase telkens één rijrichting op de Ninoofsesteenweg ingenomen wordt. 

Hinder voor de weggebruikers

  • Voetgangers steken de Ninoofsesteenweg over en kunnen aan de andere kant - waar op dat moment niet gewerkt wordt - verder wandelen.
  • Fietsers stappen af ter hoogte van de werfzone en lopen voorbij met de fiets aan de hand. 
  • Doorgaand verkeer tussen Ninove en Dilbeek kan blijven doorrijden, maar slechts over één rijstrook per rijrichting.
  • Openbaar vervoer: voor de bussen van lijnen R28, R18 en R24 blijft de halte richting Ninove in gebruik. Richting Brussel wordt een tijdelijke bushalte voorzien voorbij de werfzone. Plan uw route op delijn.be/routeplanner of check de affiches aan de bushaltes.

Tijdens de werken op het kruispunt met de Ninoofsesteenweg is de Eylenboschstraat gedurende één week niet toegankelijk voor weggebruikers. Een plaatselijke omleiding wordt voorzien (en ter plekke aangeduid). De Wijngaardstraat blijft bereikbaar, maar krijgt een versmalde doorgang tijdens de werken. 

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier