Sluiting middenberm op kruispunt N36 Rijksweg - Koestraat
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
De middenberm ter hoogte van het kruispunt N36 Rijksweg-Koestraat in Roeselare wordt afgesloten zodat fietsers op dat kruispunt de drukke gewestweg niet langer kunnen oversteken. Fietsers zullen omgeleid worden naar de nabijgelegen kruispunten van de Oekensestraat en de Moorseelsesteenweg waar ze door de aanwezigheid van verkeerslichten wel veilig kunnen oversteken. Het bestaande fietspad langs de N36 wordt nu plaatselijk omgevormd tot een dubbelrichtingsfietspad. Om dit dubbelrichtingsfietspad veilig af te schermen van het autoverkeer wordt er over een afstand van 2 kilometer een betonnen stootband geplaatst tussen fietspad en rijweg. Ook de middenberm zal worden dichtgemaakt met betonnen stootbanden (new jerseys) om fietsers te beletten toch over te steken voorbij de huidige vluchtheuvel. Vanaf dan zullen voertuigen ook geen keerbewegingen meer kunnen maken over de middenlijn, hetgeen recent ook voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. De toegelaten snelheid op de N36 werd op die locatie al verlaagd naar 70 km/u.
Met deze ingrepen wil AWV de veiligheid van fietsers gevoelig verhogen op dit gevaarlijke kruispunt.
In detail:
Er worden betonnen stootbanden geplaatst tussen het fietspad en de rijweg in het stuk tussen de Moorseelsesteenweg en de Koestraat wanneer men in de richting van de E403 rijdt. Dit stuk wordt dubbelrichtingsfietspad vanaf de Moorseelsesteenweg tot aan de Koestraat. Eveneens worden er stootbanden geplaatst tussen fietspad en rijweg in het stuk tussen de Oekenestraat en de Koestraat wanneer men naar de Meensesteenweg toe rijdt (dus weg van de E403). Dit stuk wordt dan ook dubbelrichtingsfietspad vanaf de Oekenestraat tot aan de Koestraat.
Komende uit de Koestraat zal men dus:
- vanuit het centrum ( waar nu de nieuwe AH komt) met de fiets zowel naar rechts (bestaande enkelrichtingsfietspad) als links (op het nieuwe dubbelrichtingsfietspad) kunnen fietsen.
- van het buitengebied met de fiets zowel naar rechts (bestaande enkelrichtingsfietspad) als links (op het nieuwe dubbelrichtingsfietspad) kunnen fietsen.
Timing en impact?
De werken starten op donderdag 3 december en zullen vermoedelijk tegen vrijdagavond 11 december achter de rug zijn.
Tijdens de werken kan het fietsverkeer op de N36 Rijksweg steeds door. Het gemotoriseerd verkeer op de N36 zal van 2 rijstroken naar 1 rijstrook gebracht worden en dit in beide richtingen.