Maatregelen tegen geluidshinder
Maatregelen tegen geluidshinder
Werken en snelheidsverlaging
In het verleden zijn er maatregelen genomen om de geluidsimpact van het viaduct op de buurt te beperken. Op verschillende momenten hebben we de impact daarvan gemeten.
Renovatie: 3 aanpassingen
- In 2020 en 2021 is het viaduct grondig gerenoveerd.
- Alle verouderde geluidsschermen zijn vervangen door nieuwe geluidsschermen. Deze zijn 4 meter hoog, 1 meter hoger dan de vorige schermen. Ook zijn er extra schermen geplaatst aan de op- en afritten, de snelwegparking richting Antwerpen en in de zone tussen sporthal Driebeek en de Boswachterstraat.
- Het oude asfalt is vervangen door een geluidsarm asfalt.
- Alle oude voegen in het wegdek zijn vervangen door een ander type voeg dat stiller is.
De voorbereidingen van deze renovatiewerken zijn op beeld vastgelegd.
Snelheidsverlaging voor zwaar verkeer
- In januari 2022 is de maximumsnelheid voor vrachtwagens verlaagd van 90 naar 70 km/uur.
- Dit is een testproject, in overleg met de transportfederaties.
- De maatregel zou volgens simulaties een beperkt negatief effect hebben op de doorstroming en een beperkt positief effect op de geluidshinder in de omgeving afhankelijk van tijdstip en locatie.
Met resultaat
Op verschillende momenten hebben we de resultaten van de maatregelen gemeten. Het geluidsniveau is gezakt. Dit betekent uiteraard niet dat alle hinder voor de buurt verleden tijd is, wel dat de maatregelen die tot nog toe genomen zijn effect hebben.