Overslaan en naar de inhoud gaan

Timing en fasering

Timing en fasering

Viaductrenovatie vanaf 2022

De renovatie van het viaduct start maandag 10 januari en zal in de loop van 2023 afronden.

We renoveren het viaduct in twee fases per rijrichting. Eerst werken we in de rijrichting Nederland, vervolgens richting Lummen. 

Richting Nederland (fase 1)

  • Januari - mei: linkerrijstrook en redresseerstrook*
  • Mei - najaar 2022: rechterrijstrook en fietspad

Richting Lummen (fase 2)

  • Vanaf voorjaar 2023
    • Eerst: rechterrijstrook en fietspad
    • Daarna: linkerrijstrook en redresseerstrook*

*Verharde strook van een beperkte breedte naast de rijbaan, zodat weggebruikers hun koers kunnen corrigeren.

Bijkomende grondige herstellingen nodig: planning renovatie schuift op
Tijdens de uitvoering van de renovatie werd vastgesteld dat bepaalde elementen van het viaduct in zeer slechte staat verkeren. Zo bleek een langsligger onderaan het viaduct zwaar betonrot te vertonen, en dient deze dus grondig vernieuwd te worden. Dergelijke schade wordt vaak pas bij uitvoering van de werken zichtbaar, omdat dan pas alle bedekking verwijderd is.

Het inspecteren van een kunstwerk op voorhand is nog steeds een zeer moeilijke opgave, omdat er vele onzichtbare en onbereikbare onderdelen meespelen. Het is dus niet uitgesloten dat we in een volgende fase andermaal op een dergelijk geval stuiten. 

Asfaltvernieuwing richting Lummen

Tijdens een viertal weekends in het voorjaar '23 vernieuwt AWV ook het wegdek van de snelweg met geluidsreducerend asfalt tussen het viaduct en het ecoduct Kikbeek. De werken duren telkens van vrijdagavond tot maandagochtend. De snelweg A2/E314 is dan afgesloten tussen knooppunt Kerensheide en afrit Genk-Oost, rijrichting Lummen. Verkeer wordt omgeleid naar de grensovergangen in Maaseik of Lanaken en via de N78 richting Maasmechelen gestuurd. Meer informatie daarover is later terug te vinden op de pagina 'actuele hinder'.

Asfaltvernieuwing richting Nederland (afgerond)

Midden mei '23 werd de vernieuwing van het wegdek tussen het ecoduct en het viaduct afgerond. Het wegdek is voorzien van een geluidsreducerend asfalt. Deze ingreep moet het rijcomfort en de verkeersveiligheid verhogen.

Hoog werkregime, met occasioneel nacht- en weekendwerk

Verschillende ploegen zullen gelijktijdig op verschillende plaatsen werken. Dat gebeurt voornamelijk overdag, maar ook tijdens de daluren en in het weekend, en zelfs ’s nachts. Het hoge werkregime is nodig om de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk te houden.