Overslaan en naar de inhoud gaan

Proefopstelling op Elisabethlaan aan Sint-Jan Baptistkerk

Proefopstelling op Elisabethlaan aan Sint-Jan Baptistkerk

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R31

Wat en waarom?

Veiliger oversteken voor fietsers en voetgangers

Op de Elisabethlaan (R31), tussen de Torhoutsesteenweg (N33) en de Windenstraat, verloopt het verkeer niet altijd even vlot en veilig. Het is een onoverzichtelijk punt waar de Kroonlaan, Leeuwerikenstraat, Stuiverstraat, Gerststraat, Tarwestraat en Nieuwlandstraat allemaal samenkomen, met in het midden de Sint-Jan Baptistkerk.

Na grondig overleg en enkele plaatsen, is er beslist om een proefopstelling op te stellen met nieuwe wegmarkeringen, betonblokken en verkeersborden.

De proefopstelling wordt als volgt opgesteld:

  • Aan de rotonde voor de Sint-Jan Baptistkerk:
    • Op de noordzijde van die rotonde komen er betonblokken. Zo kunnen enkel fietsers zich nog van de noordelijke naar de zuidelijke zijde van de Stuiverstraat verplaatsen, en omgekeerd.
    • Op de zuidzijde komen er nieuwe wegmarkeringen, zodat de weg er haakser aansluit op de Elisabethlaan.
  • De wegmarkeringen op de Elisabethlaan, aan de noordzijde van de Stuiverstraat, worden aangepast. Het zebrapad wordt minder lang en het verkeer rijdt over 2 rijstroken in plaats van de vroegere 3 stroken.
  • De doorsteek ter hoogte van de Kroonlaan en Nieuwlandstraat wordt aan de zuidzijde afgesloten met betonblokken. Fietsers kunnen er wel nog door.

Tip: klik op het plan of de pijl rechtsboven om het ontwerpplan vergroot te bekijken.

Waarom zijn deze werken nodig?

Door deze aanpassingen kan het verkeer op de zuidelijke zijde van de Elisabethlaan enkel naar de noordzijde rijden, achter de Sint-Jan Baptistkerk door. Dat vermindert het aantal kruisende bewegingen en mogelijke conflicten en maakt het een stuk veiliger voor overstekende fietsers en voetgangers.

Timing en impact?

Proefopstelling gedurende een jaar

De nodige betonblokken, de extra verkeersborden en het aanleggen van een nieuwe asfaltlaag en nieuwe wegmarkeringen werd uitgevoerd in de herfstvakantie van 2025, tussen 27 en 31 oktober.

De proefopstelling blijft minstens een jaar staan. Gedurende dat jaar en ook daarna worden de resultaten van de opstelling geƫvalueerd.